Porsche 944 äänentoiston päivitystä



Keskustelua autohifistä.

Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Cid » 05.05.2016 21:41

Moro,

Tuollainen 1985.5 944 possu toimittaa itsellä kesäauton virkaa ja tarkoitus olisi vähän äänentoistoa päivittää siihen.
Tämän hetkisen laitteiston ääni on omasta mielestäni melkoisen korviin pistävä/kova. Ainakin jos vertaa käyttiksessä(A3 sedan) olevaan Bang&Olufsenin järjestelmään.
Verhoiluja tai rakenteita en lähde muokkaamaan, vaan ne pidän siinä kunnossa, että auto voidaan palauttaa pienellä vaivalla alkuperäista vastaavaan kuntoon(mikäli joskus kiinnostun museoimaan). Joten näiden ehtojen perusteella täytyy rakentaa.


Nyt siis käytössä on vain etukaiuttimet soittimen perässä.
Etuoviin asennettuna Focal K2 Power 100 KRS erillissarja. Oli käytännössä ainut joka menee ilman suurempia muutoksia, koska asennuspaikkaan ei mene mitään yli 45mm syvää kaiutinta. (paitsi jos poistaa ikkunannostimet)
Soittimen virkaa toimittaa Alpine CDE-195BT dsp-soitin.

Alunperin tuossa on etuovissa ja takaverhoilun alla 4x6" koaksaalit. Ja käytännössä eteen ei voida ilman rakenteellisia muutoksia asentaa yli 4" keskaria.
Takana paikat ovat verhoilujen alla, mutta verhoilun "ritilä" on erityisen ahdistava. Taakse käsitääkseni olisi kumminkin mahdollista asentaa 5,25" suhteellisen pienellä vaivalla.

Eli olisiko hyviä ideoita millä tuosta rasittavasta soundista pääsisi eroon?
Todennäköisesti osaltaan johtuu ainakin alataajuksien puutteesta, mutta epäilen että subinkin lisäämällä tulee jäämään monttu. Valmiiksi olen kumminkin hommannut Helixin B5 vahvistimen ja Rainbow SL-S10 subin.
Mahtaisiko toimia pienet suljetut kotelot mideille etupenkkien edessä? Alle ei voi koteloa rakentaa, koska penkin pohjan ja lattian välissä ei ole yhtään tilaa.
Vaiko sittenkin midejä sovittelemaan noihin takakylkiin?
Viimeksi muokannut Cid päivämäärä 06.05.2016 00:19, muokattu yhteensä 1 kerran
Cid
 
Viestit: 13
Liittynyt: 05.05.2016 21:02

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 05.05.2016 22:31

Rasittavuus voisi kyllä viitata diskanttien liian korkeaan tasoon. Tuon Focalin setin jakosuodattimessa ei sattumalta ole vaimennusmahdollisuutta diskantille? tai soittimelta diskantin tasoja pienemmälle. Myös diskanttien sijoitus ja / tai suuntaus voi vaikuttaa tuohon rasittavuuteen.

Ei sen subin kanssa välttämättä jää sitä aukkoa, subin alipäästöä vain voi joutua nostamaan jonku verran ns. normaalia korkeammaksi. Käytännössä tarkoittaa, että subin toisto ei tle integroitumaan niin hirveän hyvin pääkaiuttimiin. Toisaalta eipä ne lisämiditkään suunnitellulla sijoituksella todennäköisesti niin kovin hyvin integroidu muun äänialueen kanssa. Tähän ei auta sitten sen Alpinen aikaviivesäädöt, eikä ne edes toisaalta riitä, ainakaan jos etuovissa pidetään 4" keskarit ja taakse asennetaan sekä subi, että midbassot. Paitsi siinä tapauksessa, että ne 4" ja diskantit käyttää samaa viive-asetusta. Jos diskantit ei kuitenkaan ole ihan niiden 4" vieressä ovessa, niin tässä ei kuitenkaan ole mitään järkeä.

Pienet suljetut kotelotkin voivat koitua ongelmaksi autokäyttöön suunniteltujen midbassojen kanssa, kas kun automidit yleensä on suunniteltu free-airasennukseen, eli käyttämään esim. koko oven sisätilavuus hyödyksi. Tottakai joitain poikkeuksiakin on, mutta ne on kyllä harvassa. Toisaalta joku pienehkö subwoofer-elementti koteloituna etujalkatilassa sopivalla jaolla toistaisi sitä puuttuvaa midbasso-aluettakin, eikä tarvisi ihan välttämättä kontti-subwooferia avuksi subiosastollekkaan. Tuo mainittu SL-S kuitenkin vaatii jo sen verran verran koteloa, että tässä nimenomaisessa tapauksessa se on järkevämpää pistää konttiasennuksella.

Jos kuitenkin haluat lähteä liikkeelle nykyisillä laitteilla, niin tee sille rainbowlle sopiva kotelo kontin puolelle ja kokeile.Etupää mahdollisesti aktiiviksi, jos ei ole jo (kun soitin sen kuitenkin käsittääkseni mahdollistaa). Ja käytät jonkun aikaa säätämiseen. Ota vaikkapa joku kokeneempi avuksi säätämiseen. Tältäkin palstalta varmasti löytyy säätöapua, kun kerrot missäpäin asut. Sen jälkeen on paljon helpompi alkaa miettimään, että mitä tehdä jatkossa...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Cid » 06.05.2016 00:09

Jakosuotimesta olen jo tiputtanu diskanttien tason alimpaan, sekä soittimesta tasonsäädöllä kikkaillut. Mutta jos tasoa pienentää tarpeeksi(jotta piikitys/ärsyttävyys/kovuus katoaa), niin ääni tahtoo ahtoo muuttua tunkkaiseksi tai tukkoiseksi, miten tuon nyt sitten sanoisi. Diskantit on sijoitettu kojelaudan kulmiin, täytyy kokeilla näiden suuntauksia vielä säätää.

Tällä hetkellä etupää tosiaan ei ole aktiivisena, mutta siis lienee järkevintä kokeilla seuraavaksi aktiivisena ja subin kanssa. Näin vähän itsekin ajattelin, ettei ainakaan noihin takapaneeleihin kannata mitään laittaa. Kuva takaverhoilusta
Etujalkotilaan ei yli 5-6l koteloa ole mahdollista tehdä, eli koteloidut miditkin voinee unohtaa, jos ei löydy mitään mikä noin pienessä toimisi.Kuva etutiloista

Subihan tulee olemaan kohtuu lähellä kuuntelijaa, alle 1m etäisyydellä, mikäli tällä merkitystä/hyötyä. Mahtaisiko tuo Rainbow venyä 80hz tietämille kohtuullisesti? Kumpi olisi tällaiseen tarkoitukseen toimivampi kotelotyyppi, suljettu vai refleksi? Kontissa kotelon koko ei tuota ongelmia.
Cid
 
Viestit: 13
Liittynyt: 05.05.2016 21:02

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 06.05.2016 09:17

Eipä sillä subin etäisyydellä oikeastaan ole merkitystä, se on ja pysyy takana. Ja paljastuu helpommin siellä olevaksi, jos jakotaajuus ei ole tarpeeksi alhaalla. Etusijoituksella taas voisi syöttää alimpia midbassotaajuuksiakin...

Mitä omaa kokemusta Rainbown subeista, niin ovat kyllä tahtoneet olla Subeja ISOLLA S:llä, eli eivät mene kyllä kovin ylös. Ainakaan mitenkään hirveällä voimalla, siihen nähden, mitä saadaan ulos ihan niillä matalimmilla. Toki kokeilemalla selviää.

Hertzin lituska-kasin (ESF20.5) kotelosuositus on 7l (suljettu)ja ainakin oman kokemuksen perusteella hertzit on toimineet ihan OK. jopa hieman suositusta pienemmissäkin koteloissa. Joskaan noista ko. merkin lituskoista ei ole kokemusta, ainakaan vielä. Kotelokokoa niin paljon, kuin mahdollista ja vanua sisään. Jos siis elementin koko (halkaisija reippaat 20cm) ei ala rajoittaan..
http://www.autostudio.fi/autohifi/autos ... oofer.html
Pieni kotelo ja etusijoitus toki hieman tahtoo rajoittaa aivan matalimpien subitaajuuksien toistoa, mutta kevyeen laitteistoon voi silti olla ihan mielenkiintoinen tuttavuus. Ja eri tavalla on ainakin itsellä olleet Hertzin (subi-)elementit toistaneet myös ala-midbasso-osastoa, kuin Rainbowt. Merkkinähä tää italian tuote voi kenties olla vähän oudompi, mutta Audisonin tytäryhtiö ja oman kokemuksen perusteella hinta-laatusuhde subipuolella ollut kyllä kohdallaan. Omaankin autoon tässä kuolaillu 2x ESF250.5:a konttiin.

edit: Sanamuotoja ja muutama typo..
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Cid » 06.05.2016 14:29

No eipä tuo Rainbow kiveen naulattu ole, tuli hommattua kun halvalla sai. Ja tuo Hertz ei näköjään ole hinnalla pilattu, niin voisihan tuommoisen ihan kokeilumielessä hommata.
8" voisikin mahtua nippanappa, mitä laskeskelin niin mikäli koteloseinämävahvuudesta tinkisi hiukan(tekisi 10-12mm), niin n.7l kotelon saattaisi saada tehtyä. Ulkomitoiltaan about 10cm x 22cm x 45cm.
Toki tämäkin jo rajoittaisi apukuljettajan jalkotilaa merkittävästi, mutta toisaalta ajan 80% ajasta yksin.
Täytyy tehdä tuohon vaikka pahvista proto, niin näkee miten tuo passaisi.

Kiitokset neuvoista, toki jos tulee mieleen vielä jotain niin ideat otan vastaan mielelläni.
Cid
 
Viestit: 13
Liittynyt: 05.05.2016 21:02

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 09.05.2016 10:05

Tuosta subbarit jotka oikeasti toimivat pienissä suljetuissa koteloissa: http://www.autostudio.fi/autohifi/autos ... 4-ohm.html

Niille vain riittävän järeä vahvistin, koska pieni elementti pienessä kotelossa kaipaa oikeasti paljon tehoa, että sieltä jotain saa tulemaan...

Eteen sijoitettuna tuollaisilla voisi olla mahdollisuudet saada ääni joten kuten integroitumaan keskareiden kanssa.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Osku Hirvonen » 09.05.2016 11:13

Henkilökohtaisesti miellän kuvauksesi "korviin pistävä/kova" sopivan aika hyvin huolimattomasti asennettuun/säädettyyn Focalin disseen. Useampia Focalin settejä on vuosien varrella omissa autoissa ollut (tälläkin hetkellä yhdessä) ja kaikkien soundi on ollut enemmän tai vähemmän pistävään/kovaan suuntaan kallellaan. Toki yhtälailla Focalin disseistä voi sanoa että ovat avoimia, puhtaita ja tarkkoja (aika monesta huippuautosta noita on vuosien mittaan löytynyt). Raja on hiuksenhieno ja siihen kummalle puolelle kallistutaan, vaikuttaa asennusten ohella vahvistin (mankan pääte tuskin ainakaan parantaa tilannetta) ja säädöt sekä tietysti myös henkilökohtaiset soundimieltymykset. Eq:lla voit yrittää vähän viilata, samoin suuntauksilla. Vahvistin parantanee tilannetta myös, kunhan ei valitse dissepäältään kovin kirkas-soundista päätettä. Osaavissa käsissä Focalin disse on imo maagisen hyvä, mutta paljoa ei tarvitse mennä pieleen niin soundi ei enää kovin nautittava ole. Kuvan perusteella lisäksi se etuoven ritilä näyttää akustisessa mielessä aika kaamealta, kokeile poistaa se ritilä edes väliaikaisesti ja kuuntele paraneeko kokonaisuus.

Subi on sitten toinen juttu. Itse en julista totuudeksi että (ison?) subin ja 4" keskarin väliin jää aina kuoppa. Takavuosina yksi omista suosikkiautoista oli Tötterströmin Joukon Fiat, jossa subi integroitui etupäähän kovinkin hienosti eikä paikallistunut taakse. Myös midbassoalue kuulostu hyvältä (aika voi toki kullata muistoja, tuosta on n. 20vuotta aikaa). Tuossa autossa oli kojelaudalla modatuilla vakiopaikoilla 4" Infinity Kapat ja subina takaluukussa 12" Kappa (muistaakseni subin jako oli jossain 80Hz:n tietämissä). Toki useimmiten tällainen viritys ei toimi ollenkaan. Jotta kaikki osuisi kohdalleen, pitää asennusten, kotelon jne. olla just eikä melkeen, samoin jakotaajuudet, -jyrkkyydet ja tasot sekä vaiheet ja aikaviiveet kohdallaan. Eq:lla vielä loppuviilaus. Vaatii siis todella osaavan kaverin sekä kaikki taivaankapaleet oikeisiin asentoihin, oikean väriset kalsarit jne ja silti lopputulos voi olla hyvä tai huono... Itse lähtisin tässä kokeilemaan maltillisen kokoista etusubia, niin isoon boksiin kun vaan ikinä saa autoon sopimaan. Jos boksista ei saa tarpeeksi isoa, niin sitten suosiolla takasubi.
Antero on tasan oikeassa että pieni subi pienessä boksissa vaatii oikeasti paljon puhdasta tehoa. Silloinkin se on imo vaikea saada toimimaan nätisti ja lineaarisesti eri äänenvoimakkuuksilla. Monta kertaa olen itse kokeillut eritasoisilla elementeillä ja vahvistimilla, mutta koskaan en ole kunnolla onnistunut.
Osku Hirvonen
Moderaattori
 
Viestit: 190
Liittynyt: 08.01.2011 22:54
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Cid » 10.05.2016 18:51

Alkuperäiset ritilät eivät istu nätisti keskarien kanssa, sovitekappale 4x6 reikään kun korottaa keskaria 4mm. Ritilä korvattu samanmuotoisella 8mm vahvuisella kehikolla(tarkoitus tuon päälle pingoittaa kaiutinkangas vielä), keskari siis käytännössä avoimena tällä hetkellä. Ovet on myös vaimennettu dynamat superlitellä.

Diskantteja uudelleen suuntaamalla sain pahimman piikityksen kuriin, mutta ei tuo vieläkään pärjää Audin B&O:lle.
Toinen ongelma vielä äänessä on, että ääni myös hiukan "muovipurkkimainen/kumiseva", alkoi tämäkin häiritä yhä enemmän, kun sai diskanttipäätä parannettua. Tätäkin sain hiukan vähennettyä nostamalla etupään ylipäästön jakojyrkkyyttä 12db->24db, tällä hetkellä ylipäästö 80hz:ssä.
Aikaviiveet olen säätänyt tällä hetkellä ihan mittaamalla etäisyydet kuskin päähän ja loput korvakuulolla. Mielestäni olen löytänyt parhaat asetukset niiltä osin. Alpinen DSP-soittimia itselläni ollut viimeisen 10v aikana 4kpl eri autoissa, joten perusteet ymmärrän noiden säätämisestä.
Aiemmissa seteissä ollut etupää aktiivisena ja vahvistimen perässä, mutta tässä tapauksessa tuli laitettua etupää passiiviseksi, koska alunperin ajattelin laittaa midit takapaneeleihin tai koteloon. (takapaneelit ainakin nyt unohdettu)

Tein myös pahvista mock-upin etusubikotelosta, tuli todettua ettei onnistu mikään yli 5l kotelo eteen. Takareunastaan kotelo voisi olla max 10cm korkea, etureunasta alle 6cm, muussa tapauksessa haittaa autoon nousemista merkittävästi. Käytännössä siis myös etusubi tässä tapauksessa romutettu idea, ellei löydy jotain 6,5" tai pienempää elementtiä joka toimii todella pienessä kotelossa ja jolla pieni asennussyvyys.

Mitenkäs löytyisikö kotikäyttöön tarkoitetuista midbassoista noihin spekseihin menevää tuotetta? Vai olisiko takasubi+monomidbasso edessä täysin hullu ajatus? Tämä toki tarkoittaisi, että tällä vahvistimella täytyy disset+keskarit pitää yhä passiivisena.

Audifinnsin puolelta löytyy vähän juttua/kuvia kyseisestä laitteesta, jossain vaiheessa varmaan raapustelen näistä "hifeistäkin".
http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=136575
Cid
 
Viestit: 13
Liittynyt: 05.05.2016 21:02

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 11.05.2016 13:10

Takasubi + monomidbasso ei ole mikään ihan hullu ajatus. Ongelmaksi tosin edelleen voi tulla se alle 5l kotelossa edes midbassona toimivan elementin löytäminen. Itse olen sillä kannalla, että kokeile sitä nykyistä Rainbowtasi vaan ihan takasubina ja mieti sen jälkeen sitä midbassojen tarvetta.

Vahvistimen lisääminen etupään erillissarjalle "auttaa saamaan niistä enemmän midbassoa irti". Sullahan vissiin oli 5-kanavainen Helix jo ostettuna? Ja kuten Oskukin totesi, niin voi myös vaikuttaa osaltaan siihen diskanttien rasittavuuteen. Eli asenna paikalleen ja kokeile.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Porsche 944 äänentoiston päivitystä

ViestiKirjoittaja Cid » 11.05.2016 16:20

Juu Helixin hommasin jo valmiiksi, mutta oletan ettei 4" keskarin tapauksessa tarvitse silti midbassosta puhua vaikka vahvistimen perään siirtää.

Olen lähinnä yrittänyt selvittää tässä, että millä tavalla pääsee todennäköisimmin parhaaseen lopputulokseen. Kun jossain vaiheessa rupean asentamaan, niin mielelläni tekisin ns. kerralla kuntoon.
Mutta en sitten lähde tässä turhia kikkailemaan, laitan nuo Focalit aktiiviseksi ja subin taakse. Mikäli jää monttu, niin sitten täytyy tyytyä siihen, että bassot paikallistuu taakse.
Cid
 
Viestit: 13
Liittynyt: 05.05.2016 21:02

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: RonaldSn ja 21 vierailijaa

cron