Akkuasiaa



Keskustelua autohifistä.

Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 15.06.2016 12:05

Morjesta! Jeesatkaahan aloittelijaa.Eli olis vähä kysyttävää akustosta tai tarkemmin vesiakustosta. Eli omaan autoon on nyt tulossa vajaa 5kW vahvistintehoa ja tämän hetken akusto koostuu yhdestä 64ah etuakusta ja kahdesta 71ah taka-akusta. Kaikki akut ovat uusia. Onko akusto alimitoitettu? Ajatus on ollut että jätän tilaa vielä kahdelle 71 ah akulle, mutta onko mitään järkeä edes kokeilla kahdella? Akut on siis laikki normaaleja käynnistysakkuja.
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 15.06.2016 12:06

Ja tällä setillä ei ole tarkoitus kilpailla vaan tulee ihan omaksi iloksi.
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.06.2016 21:01

Kapasiteetti taitaa olla yhdentekevä, tärkeämpi on katsoa kylmäkäynnistysvirtoja (tai oikosulkuvirtoja tai sisäistä vastusta)

Tuollainen tuon kokoinen perus lyijyakku antanee sen 600-800A maksimissaan ulos ihan hetken aikaa? Äkkiseltään laskettuna tuo 5kW antoa vaatisi sellaisen 600A vahvistimille sisään jos hyötysuhde olisi 70%
Jultsu
 
Viestit: 132
Liittynyt: 21.02.2011 00:43

Re: Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 17.06.2016 18:32

Saa sitä kuulon pois vähemmilläkin tehoilla. Jos ei saa, niin setin säädöt pahasti pielessä. Lisäksi tietenkin laitteiston hajomisvaara on aina olemassa väärien säätöjen kanssa...

Kyllähän niistä akuista vamaan sen 600-800A on hetkellisesti ulos otettavissa akkua kohti, jos akut ovat uudenveroisessa kunnossa, eivätkä ole esimerkiksi vääränlaisen ja liian pitkän säilytyksen takia heikenneet. Se kuitenkin on eri asia, että kuinka paljon on jännitenotkahdus moisilla virroilla. Perus-vesiakulla sisäinen vastus on suuri, joten jännitteennotkahduskin on suuri. Jännitteennotkahdus taas lisää tarvittavan virran määrää... Alkuperäiselle kysyjälle suosittelisinkin, että mittaa jännitteet mahdollisimman kovilla voluumeilla soittattaessa, mieluiten tietenkin siis auto sammuksissa, ettei laturi pääse vääristään. Toki laturikin voi kyykätä kovan kuorman alla, jos akusto riittämätön, mutta parempi kun laturi ei pääse vääristään millään tapaa. Mittarin toki on sitten syytä olla jokin riittävän nopeasti reagoiva jännitemittari, perus-yleismittari kun tahtoo olla hieman turhan hidas. Toki hyvä mittari on jo sekin, jos oikein kovaa soittaessa bassoniskuista tms. suuria tehoja vaativista musiikinkohdista subivahvistimet sammuu alijännitteen takia. Ne alijännitteet vaan ei tahdo olla hyvästä vahvistimille, eikä toisaalta kaikissa edes ole alijännitesuojia, jolloin se voi pahimmallaan olla vahvistimen menoa. Lisä-akuista kuitenkaan ei varmasti olisi haittaa, jos sellaiseksi ei lasketa niiden tuomaa ylimääräistä painoa.

Viiden vesiakun hinnalla olisi varmasti saanut selvästi pienemmän sisäisen vastuksen ja paremman virranantokyvyn omaavia AGM-akkujakin ihan riittävän patteriston. Niitä kun tarvii kuitenkin vähemmän. Sitäpaitsi kunnollisten, syväpurkua kestävien akkujen käyttö todennäköisesti on pidemmän päälle edullisempaakin, ne kun kestää kovassakin autohifi- tmv. käytössä selvästi perinteisiä vesiakkuja pidempään.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 19.06.2016 11:05

Kiitoksia vastauksista. Akut ovat tosiaan pakasta vedettyjä ja käynnistysvirtoja on ilmotettu akussa äkkiseltään muistaakseni 680a. Eli testaamaan joutuu. Lisäpaino ei sinällään haittaa koska aikamoinen mälli sinne tulee painoa jo muutenkin. Ja hintapolitiikka näissä on ollut sellainen että en olisi kyllä kahta agm-akkua saanut näillä hinnoilla ;) jahka tästä saa laitteistoa hiukan enemmän nippuun niin täytyy mittailla ja katsoa, että onko ihan tuhoon tuomittu homma
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 19.06.2016 22:56

"Uutenakaan" ostettu akku ei välttämättä ole ns. uuden veroinen. Sisäisen vastuksen takia niissä on kuitenkin aina jonkinasteista sisäistä purkua. Eli jos ovat riittävän pitkään olleet varastointuna (yleensä liikkeessä) lataamatta, niin heikkenevät. Ompa tiedossa tapauksiakin, että kunnollisissa kuntotesteissä suoraa liikkeen hyllyltäkin otettu akku on käytännöllisesti todettu ongelmajätteeksi.

Mistä tiedät. ettei ne akkusi ole olleet liikkeen varastossa paketeissaan pidemmän aikaa?

Ei herneitä..
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Akkuasiaa

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 20.06.2016 15:17

Juu tämä on tiedossa ja tätähän ens pysty toteamaan millääm muulla kuin testerillä jota ei tähän hätään löydy. Tätä juuri tarkotin tolla että kokeilemalla selviää, että onko niissä tarpeeksi potkua tähän systeemiin. Nyt jahka saan virtavedot siihen kondikseen että pääsen akkuja lataamaan niin ctek saa kyllä välillä niitä vahtia. Ja juu ei herneitä :D
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00



Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenPt ja 5 vierailijaa

cron