Tietoa: Ensimmäistä kertaa EMMA:n autohifikisoihin



Tapahtumaraportteja ja muita AutoSoundin tuottamia julkaisuja kaikkien luettavaksi.

Tietoa: Ensimmäistä kertaa EMMA:n autohifikisoihin

ViestiKirjoittaja Janne Soilakari » 13.07.2013 00:52

Teksti: Janne Soilakari ja Jani Uuttu, uuden kisaajan kommentit Ville Santikko
Kuvat: EMMA Finland Ry


Autohifikilpailujen ABC!
Eli mitä sinun pitää huomioida, kun lähdet ensimmäistä kertaa EMMA Finlandin kisoihin.


Autoäänentoiston parissa tapahtuva kilpailutoiminta on monella tapaa mielenkiintoista hommaa. Tässä alunperin AutoSoundin numerossa 3/2011 julkaistussa ja nyt uudelleen lämmitellyssä artikkelissa perehdymme lyhyesti äänenlaatukisaamiseen sekä siihen, miten aloittelevakin autohifisti pääsee mukaan kisakuvioihin.

Autohifilaitteiston äänenlaatuun ja asennuksiin pääosin keskittyvistä kilpailuista vastaa Suomessa EMMA Finland Ry. Yhdistyksen kisatoiminta kiteytyy eurooppalaisen kattojärjestön laatiman tarkan sääntökirjan sekä testilevyn ympärille, joiden avulla EMMAn tuomarikoulutuksen läpikäyneet tuomarit suorittavat pisteytyksen. Mukana on myös ESPL-luokka äänenpainekisaamisesta kiinnostuneille sekä Multimedia-luokka kuvan ja äänen ystäville. Racingissä arvostellaan myös auton tekniikan muutokset, eli myös tuning Terolle on oma luokkansa.

EMMAn osakilpailut ovat pääsääntöisesti ulkotapahtumia, ja niitä pidetään kesän aikana yhdistyksen sekä alan jälleenmyyjien järjestäminä noin kymmenkunta kappaletta. Suomen mestaruudet ratkotaan vuoden lopuksi finaalikilpailuissa, joka on luonteeltaan kutsukilpailu. Osakilpailuista jaetaan pisteitä sijoituksen mukaan niin, että voittaja saa 10 pistettä, toiseksi tullut 8 pistettä, kolmas 6 pistettä, neljäs 5 pistettä ja loput siitä alaspäin pisteen välein. Finaaliin ovat oikeutettuja vähintään kunkin luokan viisi eniten pisteitä kerännyttä kilpailijaa, mutta määrää voidaan muuttaa tilanteen mukaan. Useina viime vuosina finaalikisa on pidetty syksyllä Oulun Hifi & Tuning Show:n yhteydessä (niin myös tänä vuonna 2013). Finaalin jokaisen luokan kahdella parhaalla kilpailijalla on lisäksi oikeus osallistua Euroopan mestaruusfinaaleihin, joissa onkin tavallisesti ollut mukana varsin hyvä suomalaisedustus.

Miksi ja miten?
Mikäli olet harrastanut autohifirakentelua jo jonkin aikaa ja haluat saada puolueetonta ja takuulla asiantuntevaa palautetta laitteistosi laadusta, EMMAn osakilpailut tarjoavat tähän loistavan mahdollisuuden. Mukana oleva Experienced-luokka on tarkoitettu juuri edellä mainitunlaisen lyhyen palautteen antamiseen vasta-alkajille. Kilpailuissa tapaat myös runsaasti samanhenkistä porukkaa, ja pääset omin korvin kuuntelemaan miten muut ovat saaneet laitteistonsa soimaan. Kannattaa muistaa että laadukas referenssi on ainoa tapa kehittää omaa laitteistoa ja oppia itse kuulemaan oman kokoonpanon virheitä ja mahdollisesti korjaamaan niitä. Kilpailujen tuomareilta saat myös ehdotuksia laitteistosi paranteluun.

Hommassa pääsee parhaiten alkuun kun kirjoittaa nettiselaimen osoiteriville: http://www.emmanet.fi ja täyttää sivuilta löytyvän jäsenanomuksen. Myös virallinen kuuntelulevy sekä sääntökirja kannattaa hankkia pikimmiten. Yhdistykseen liittymisen suurimpana etuna ovat selvästi pienemmät kilpailujen osallistumismaksut, kuin yhdistyksen ulkopuolisilla kisaajilla. Maksut vaihtelevat luokkien mukaan jäsenillä 10 eurosta 40 euroon. Sääntökirjan ja levyn voi ostaa kilpailupaikalta, myös netissä on ladattavissa pdf-muodossa oleva, kuuntelulevyn esittelyn osalta hieman karsittu versio säännöistä.

EMMAn kilpailuissa on useita erilaisia ja eritasoisille autoille sopivia kilpailuluokkavaihtoehtoja, joista monet on eritelty asennusarvostelun laajuuden sekä luokassa sallittujen vahvistinkanavien mukaan. Unlimited-luokissa ei näitä rajoituksia ole. Mukana on myös laitteiston hinnan mukaan rajattuja luokkia, jo aiemmin mainittu Experienced-luokka vasta-alkajille, jotka haluavat saada vain lyhyen arvion autonsa hifilaitteiston laadusta sekä erikseen multimedialaitteistoille sopivia luokkia. Sääntökirjasta löytyy varsin kattava esittely eri luokkavaihtoehdoista. Apua sopivan luokan valintaan sekä kilpailuja koskeviin kysymyksiin saat myös muilta harrastajilta ja tuomareilta yhdistyksen nettisivujen keskustelufoorumin kautta.

Kisakauden alussa EMMA Finlandin nettisivuille päivitetään kalenteri tulevista tapahtumista, joihin myös ilmoittaudutaan internetin kautta. Osakilpailujen ilmoittautumiset aukeavat kuusi viikkoa ennen h-hetkeä, ja aikaa ilmoittautumiselle on kolme viikkoa. Mikäli auto on nipussa ja kisoihin osallistuminen on mahdollista, kannattaa kilpailukalenteria seurata aktiivisesti. Etenkin loppukesän tapahtumiin on monesti paljon enemmän tulijoita kuin vapaita paikkoja, sillä monilla harrastajilla asennusten valmistuminen venyy pitkälle ja näin ollen kilpailu finaalipaikoista kiihtyy.

Kun ilmoittautuminen on saatu suoritettua ja kilpailupäivä koittaa, niin kisapaikalle saavuttaessa käydään vielä kertomassa paikallaolosta kilpailujen sihteereille, ja samalla hoidetaan osallistumismaksu, mikäli etukäteen sähköpostiin toimitettu lasku on jäänyt suorittamatta. Tapahtumat alkavat normaalisti klo. 10 aamulla, mutta paikalle on syytä ilmaantua jo ainakin 8.30 - 9.00 välisenä aikana. Hyvästä valmistautumisesta on hyötyä monella tapaa, ehdit putsata auton ennen kisojen alkua ja saat hoidettua sähkönvedot akkulaturia varten. Sähköä on yleensä tarjolla kisojen järjestäjän puolesta, mutta jatkopiuhat pitää jokaisen hoitaa itse. Harvalla kilpailupaikalla on mahdollista pestä autoa, joten tämä toimenpide suoritetaan ennen lähtöä. Toisaalta myös riittää kun auto on ”perussiistissä” kunnossa, eli sadekelillä kukaan ei ala valittamaan jos helmoista löytyy vähän roiskeita.

Osakilpailut kestävät tavallisesti noin klo. 16 - 18 saakka. Tuomarointien jälkeen päivän päätteeksi on aina enemmän tai vähemmän luppoaikaa, kun kaikki pisteet lasketaan ja kilpailijat laitetaan paremmuusjärjestykseen. Tämä aika kannattaa käyttää vaikka toisten harrastajien laitteistojen kuunteluun. Huipennuksena on sitten palkintojenjako, jossa kaikki saavat kunniakirjat, ja luokkien kolme parasta vielä pokaalitkin.

Muistettavaa
Kilpailujen arvostelu koostuu kuuntelusta ja asennuksista, vähän luokasta riippuen painottaen kuitenkin selvästi enemmän kuuntelua. Mittauksia ei enää nykyisin ole mukana muissa kuin ESPL-luokissa. Toisin kuin monesti oletetaan, kilpailuissa menestyminen ei ole läheskään aina kiinni laitteiston hinnasta. Perushyvillä komponenteilla toteutettu ja yksinkertainen kokoonpano järkevästi ja tukevasti asennettuna oikeiden säätöjen kera luo edellytykset varsin pitkälle. Vastaavasti hyvätkin (ja/tai kalliit) laitteet huonon asennuksen, puutteellisen vaimennuksen ja virtajärjestelmän sekä väärin tehtyjen säätöjen kera ei anna aihetta hurraahuudoille. Kannattaa muistaa, että moni pinnan alla oleva ”näkymätön” asia, kuten auton perusteellinen vaimennus sekä asiallinen kaapelointi, ovat oleellisia asioita menestyksen kannalta.

Myöskään asennuksien ei tarvitse oletusarvoisesti olla yliampuvan vaativia, sillä sopivia kilpailuluokkia löytyy moneen lähtöön. Tärkeää on esimerkiksi se, että laitteistoa rakennettaessa kilpailujen sääntökirja on tullut luettua läpi ja sen sisältämät asiat on ymmärretty ja huomioitu asennuksia tehtäessä. Näin vältytään jatkossa ongelmilta ja päästään pisteiden kannalta parhaaseen lopputulokseen. Laajemman asennusarvostelun sisältävissä luokissa perusteellinen ja mielellään sääntökirjan mukaisessa järjestyksessä laadittu asennusdokumentaatio on ensiarvoisen tärkeä. Kuvaa kaikki asennukset jokaista johtoliitosta myöden aivan alusta alkaen, jotta materiaalia tulee riittävästi. Luokkien parhaat autot vetävät lähes poikkeuksetta asennuksista likimain täysiä pisteitä, joten tässä on turha antaa tasoitusta sen vuoksi, että jokin pikkujuttu on jäänyt oman laiskuuden vuoksi huomioimatta. AutoSoundin numerossa 2/2013 on seikkaperäinen artikkeli hyvän kilpailudokumentaation tekemisestä. Se kannattaa ehdottomasti lukea ennen kuin ryhdyt hommiin!

Kisoihin lähtiessäsi tarkasta että ainakin dokumentaatio ja erillinen laitteistokaavio, akkulaturi, jatkokaapeli sähköjen vetämistä varten sekä auton puhdistusvälineet (rättejä, ikkunanpuhdistusainetta, jne.) ovat mukana. Myös kokoontaitettavat tuolit auton viereen voivat tulla tarpeeseen, sillä pitkän kisapäivän aikana tulee takuulla tarve lepuuttaa jalkojaan. Varmista myös etukäteen, että akun varaustaso on riittävä kuunteluarvostelua varten, koska tällöin ei saa käyttää ulkoista laturia. Jos virtojen kanssa on ongelmia, älä rasita akkua soittamalla musiikkia ennen kuunteluarvostelua.

Auton esittely yleisölle on tärkeää ja vaikuttaa myös pisteisiin, joten ohjaamossa istuskelu ei aina ole mahdollista eikä suotavaakaan, auton lähettyvillä kannattaa kuitenkin pysytellä. Koska osakilpailut pidetään useimmiten ulkona, ovat aurinkoisen ja helteisen kelin sattuessa hyvät neuvot tarpeen, jotta kabiini saadaan pidettyä siedettävän lämpöisenä arvosteluja varten. Auton tuulilasin peittäminen vaikkapa huovalla, vähentää auringon lämmön tunkeutumista autoon ja viilentää ohjaamoa. Toki mukana voi roudata jopa kokoontaitettavan retkikatoksen autonsa ympärille, niin varjopaikka on taattu ja tuomarienkaan ei tarvitse pyyhkiä hikeä kasvoiltaan laitteistoa kuunnellessaan. Auton lämpötila ei luonnollisesti ole kilpailun pisteytyksen kriteerinä, joten auton jäähdytys ei ole pakollista, mutta viileässä autossa on mukavampi istuskella ja nauttia hyvästä musiikista ja syventyä kanssa harrastajan kera soundimaailman saloihin.

Erään tuoreen kisaajan huomioita ensimmäisen kilpailunsa jälkeen:
1. Ilmottaudu ajoissa ja maksa ilmottautumislasku joka tulee sähköpostiin.
2. Saavu paikalle ajoissa ja ole mukana kisojen avauspuheessa.
3. Huolehdi autosi siisteydestä ja ole valmis esittelemään autosi koska tahansa.
4. Kun h-hetki saapuu, esittele ja kerro laitteistostasi innolla, vaikka tuomari olisikin tuttu tai auto tunnettu.
5. Anna tuomareille rauha, kun arviosi on ohi. Älä demota jos viereisissä autoissa on kuuntelu meneillään.

EMMA Finland Ry:n kotisivuilta löydät kilpailujen tarkat säännöt, kisatulokset ja -kalenterin, kuvagallerian sekä hyödyllisen keskustelufoorumin: http://www.emmanet.fi
Liitteet
alkuun.jpg
1.jpg
Kilpailujen tuomarit arvostelevat autojen äänenlaadun ja asennukset tarkan sääntökirjan sekä erikseen laaditun testi-CD:n avulla, ja antavat lopuksi kilpailijalle seikkaperäisen palautteen.
2.jpg
Kilpailujen henkilökunta työntouhussa. Täydellisen sääntökirjan ja testilevyn voi käydä ostamassa kisojen sihteereiltä.
3.jpg
Kilpailupäivän päätteeksi kaikille osallistujille annetaan kunniakirjat sekä arvostelukaavakkeet. Kunkin luokan kolme parasta palkitaan lisäksi pokaalein.
Janne Soilakari
Administraattori
 
Viestit: 230
Liittynyt: 06.01.2011 21:54

Re: Tietoa: Ensimmäistä kertaa EMMA:n autohifikisoihin

ViestiKirjoittaja ASTM Toimitus » 16.07.2013 11:28

Vastaavanlainen juttu tulossa myös MaxBOOM-kisaamisesta.
ASTM Toimitus
Administraattori
 
Viestit: 126
Liittynyt: 05.01.2011 21:58

Re: Tietoa: Ensimmäistä kertaa EMMA:n autohifikisoihin

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 12.04.2024 13:26

xejvluqstzyr
 
Viestit: 5038
Liittynyt: 09.04.2024 20:53


Paluu Nettijulkaisut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron