Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo



Tapahtumaraportteja ja muita AutoSoundin tuottamia julkaisuja kaikkien luettavaksi.

Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 07.04.2014 13:32

AutoSaloon-näyttely järjestettiin nyt kolmatta kertaa Salossa, Astrum-keskuksessa. Tapahtumaa markkinoidaan vuoden ensimmäisenä autonäyttelynä. Ensimmäisenä vuonna kävin katsastamassa näyttelyn, jolloin toiminta oli ilmiselvästi vielä hapuilua lapsenkengissä ja tapahtumasta jäi amatöörimäinen ja huono maku suuhun. Toisena vuonna tapahtumaa oli kuulemma selkeästi parannettu, mutta silloin en vielä viitsinyt käydä katsomassa, varmaankin ennakkoluulojen takia jotka kumpusivat huonosta kokemuksesta. Nyt kun näyttely pidettiin kolmatta kertaa, päätin mennä katsomaan, josko taso oikeasti olisi parantunut kun järjestäjien kokemus on karttunut. Täytyy myöntää, että selkeää parannusta on tapahtunut ja esillä oli runsaasti mielenkiintoista kalustoa. Myös erilaista ohjelmaa oli tarjolla sekä lauantaina, että sunnuntaina (kuten drifting-näytöksiä, Miss Drifting-kilpailu, tanssiryhmää, stunt-showta jne.) mutta näitä en onnistunut näkemään, vierailu osui juuri sellaiseen ajankohtaan. Toisaalta olinkin kiinnostunut vain esillä olleesta autokalustosta, en oheistoiminnasta. Siihen nähden lipun hinta (15€) oli melkoisen kallis. Ehkä järjestävä taho on ajatellut sen niin, että jos tapahtumassa viipyy koko päivän ja katsoo kaikki oheistoiminnat, rahalle on vastinetta. Minusta nähtävää ei kuitenkaan ollut niin paljon, että messuilla olisi viitsinyt viipyä kauempaa kuin pari tuntia. Näin näytöksetkin jäivät näkemättä (jos niihin ylipäätään olisi ollut kiinnostusta) ja sisällön määrä suhteessa lipun hintaan vajaaksi. Astrum-keskus (joka on siis entinen Saloran TV-tehdas/ Nokian monitoritehdas) ei ole ihan täydellinen paikka pitää autonäyttelyä sokkeloisuutensa ja eri kerroksissa olevien näyttelytilojen takia, mutta varsin sujuvaksi kulku- ja katselumahdollisuudet oli kuitenkin saatu sorvattua. Myös valaistus oli tällä kertaa varsin kelvollinen, vaikka paikka paikoin kuvien ottaminen olikin haasteellista. Osaa esillä olleesta kalustosta vaivasi sama ongelma kuin usein muissakin näyttelyissä: auton maalipinnan viimeistely, osien sovitukset yms. eivät olleet kaikilta osin "näyttelytasoa". Suurin osa autoista oli kuitenkin puunattu kuntoon, joten suurempaa valituksen aihetta ei tältä osin ollut. Kaiken kaikkiaan esillä olleen kaluston osalta jäi varsin hyvä fiilis, eli saatanpa käydä ensi vuonnakin...

Alla kuvareportaasia näyttelystä.

Kunnon parittajameininkiä Lincoln Town Car-limolla. Tässä oli kyllä mielestäni tarpeettoman isot vanteet, näyttää jotenkin kummalliselta.
Kuva
Kuva
Yksinkertaisen elegantti Mercedes-Benz E-class coupe.
Kuva
Kuva
Ralliklassikko Audi Sport Quattro.
Kuva
Rujon näköinen RX8-drifteri, josta lupailtiin nelinumeroisia teholukemia.
Kuva
Mitsubishi Evo X
Kuva
Räyhäkkä Mustang, jossa oli myös varsin hyvä kattaus hifiä.
Kuva
Kuva
Yksi lukuisista näyttelyssä esillä olleista urheilullisista postiautoista. Tämä yksilö oli ulkoisesti varsin vakion oloinen.
Kuva
Kliini Skyline.
Kuva
Ei hassumpi takaapäinkään...
Kuva
Kummelissa ajettiin seiskanelosella Toyota Mark II:lla, tässä parikymmentä vuotta uudempi yksilö.
Kuva
Tämä sähkönsininen urheilupostiauto vie ajatukset 2Fast 2Furious-elokuvan pariin.
Kuva
Paul Walker-tribuuttina paikalla ollut eestiläinen The Fast And The Furious-look-a-like, jonka viimeistely oli todella upeaa tasoa. Kaiken kaikkiaan hieno laite!
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Teippaamalla saat tehtyä Corvettestasi juuri niin ruman värisen kuin haluat. :)
Kuva
Matala xx02 BMW
Kuva
Kliini ja tyylikäs E30. Myös värivalinta on minusta onnistunut.
Kuva
Otetaanpas vielä yksi, jokos ne kaikki Skylinet tuli käytyä läpi?
Kuva
Isällänikin oli aikoinaan tällainen "perse-Carina", tosin se ei ollut oranssi...
Kuva
...eikä siellä kyllä ollut tuollaista isoa mutkaa konehuoneessakaan.
Kuva
Pirteän värinen ja hienossa kunnossa oleva välikotelo-Escort...
Kuva
...jonka kulkupuolikin lienee kunnossa, iso solmu putkessa tässäkin.
Kuva
Lehdissäkin esitelty harvinainen ja pussitettu Fiat 128 Familiale, itsetehtyine junanvaunuvanteineen. Kauneus on katsojan silmässä.
Kuva
Mustanpuhuva, racehenkeen rakennettu '68 Camaro uhkuu voimaa ja menohaluja - joita varmasti myös riittää LS1:n voimin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tämä salolainen, hieman perinteisempään tyyliin rakennettu '69 Camaro on pysynyt ulkonäöltään samanlaisena niin kauan kuin muistan. Varsin kiukkuinen laite tämäkin.
Kuva
Kuva
Kuva
Lisää eestiläistä autonrakennustaitoa. Yllättävän hyvin mattamusta sopii '66 Chargeriin.
Kuva
Kuva
Hifipiireistäkin tutun Lauri Rankosen upea 1969 Ford Mustang Fastback, nimeltään Marilyn. Autoa katsoessa ei uskoisi, että se on pelastettu ja rakennettu täysin paalauskuntoisesta ruoste- ja pakkelikasasta joka pysyi hädintuskin koossa. Lauri oli tuonut auton ajamalla Raumalta - autot tykkää siitä että niillä ajetaan!
Kuva
Kuva
Kuva
Sopivan ripeä 351 cid V8 pienillä lisäherkuilla.
Kuva
Kuva
Yhdet mielestäni hienoimmista orkkisvanteista koskaan, Fordin Magnum 500:t. Sopivat Musseen kuin isä äitiin.
Kuva
Ylpeä omistaja.
Kuva
Riemukuplakin oli paikalla.
Kuva
Sarjassamme kadonneita automerkkejä: 1958 Edsel Pacer convertible. Vain kolme vuotta valmistettu Edsel-merkki vei emoyhtiönsä Fordin aikoinaan melkein konkurssin partaalle.
Kuva
Kuva
Kuva
Kerrassaan upea maalipinta, varmasti yksi näyttelyn hienoimmista. Valitettavasti se ei poista tosiasiaa, että kyseessä on neliovinen VW Golf.
Kuva
Ruotsista vierailulla ollut Mercedes-Benz SL65 AMG.
Kuva
Kuva
Ach, Lederhosen...
Kuva
Mielenkiintoiseen palapeliteemaan teipattu drifteri-Bemari. Moottoria ei tosin oltu katsottu tarpeelliseksi. :)
Kuva
Niin, mitäpä tähän enää lisäisi...
Kuva
Ford Galaxie
Kuva
AMC:n eli American Motors Corporationin vastaus Chevroletille urheilullisten kaksipaikkaisten autojen sarjaan: AMX. Kuolleita automerkkejä tämäkin.
Kuva
Kuva
Vähän vakiompi avo-Mustang, mutta kyllä tällaisellakin kruisailisi aurinkoisena kesäpäivänä.
Kuva
Radalle.comin turva-auto Nissan Kumkvatti...
Kuva
...jonka perää esiteltiin ahkerasti.
Kuva
Osoitus siitä, että riittävästi rakentamalla myös maailman tylsimmästä kehonsiirtimestä saa ihan hyvän näköisen laitteen. Tässä moneen kertaan palkitussa ruotsalaista käsialaa olevassa V70:ssä ei ole alkuperäistä enää kuin kori.
Kuva
Hetkinen... kone pitkittäin? Jep, ja veto takana Corvetten taka-akselin kera.
Kuva
Yksityiskohdat ja viimeistely ovat hämmentävän hyviä. Kulkupuoltakin tässä riittänee...
Kuva
Ruotsalaisesta laitteesta kun on kyse, niin sehän on tietysti myös kilvissä ja katulaillinen. Suomalaista joskus vähän kadehdittaa Ruotsin rakentelusäännösten vapaus täkäläisiin verrattuna...
Kuva
Kuva
Kuva
Yksi mielestäni maailman kauneimmista autoista, 1936 Auburn Speedster 852 Supercharged. Hienon muotoilunsa lisäksi tämä kuollutta merkkiä edustava auto oli aikalaisekseen myös todella kovakulkuinen.
Kuva
Kuva
Niin siitä perän muotoilusta...
Kuva
Ohjaamoergonomia ja turvallisuus on ehkä kehittynyt hieman vajaassa 80 vuodessa..?
Kuva
Tässä syy miksi auto kykeni yli 160 km/h huippunopeuksiin. Kun 4,6-litraisen suoran kahdeksikon kylkeen ruuvattiin mekaaninen ahdin, saatiin ulos 160 hevosvoimaa - huima luku siihen aikaan.
Kuva
Nätti Pagoda-Mersu
Kuva
Kuva
AMG:n preppaama W124-korin coupe, eli E36 AMG. 326 hevosvoimaa liikuttaa tätä mielestäni yhtä tyylikkäimmistä Mersun coupe-malleista varsin rivakasti.
Kuva
Jos ikä ei ihan riitä ajokorttiin, mutta veri vetää AMG-Mersun rattiin, niin tällä voinee ottaa tuntumaa:
Kuva
Panssarivaunukin alkaa irrota ruudusta varsin ripeästi kun siihen liimataan kirjaimet AMG.
Kuva
Yllättävän hillityt pakoputken päät, ottaen huomioon että ulostulojen toisesta päästä löytyy 6-litrainen V12.
Kuva
Kuva
Saksalainen sodanjälkeinen näkemys pienen perheen kehonsiirtimestä. Valmistaja hävittäjälentokoneistaan paremmin tunnettu Messerschmitt. Moottorina ei kyllä ihan ole mikään Jumo V12...
Kuva
Tilaa kahdelle.
Kuva
Tämä Lincoln Continental Mk V vuodelta 1979 ei välttämättä ole ihan parhaimmillaan suomalaisessa kaupunkikurvailussa. Keula on nimittäin PITKÄ. Marketin parkkipaikallakin saattaa tulla ongelmia yli puolitoistametristen ja painavien ovien kanssa...
Kuva
Onko se lintu? No eikun aikakone. DeLorean DMC-12, paremmin tuttu Paluu Tulevaisuuteen-elokuvista. Tästä yksilöstä tosin näyttää puuttuvan Flux Capacitor ja muut aikamatkustukseen tarvittavat varusteet. Tätä Pontiac GTO:n isänäkin tunnetun John DeLoreanin omaa nimeä kantavaa autoa ei lopulta valmistettu kuin reilu 2 vuotta, ennen kuin tehdas kaatui taloudellisiin vaikeuksiin. Auton erikoisin piirre lokinsiipiovien ja keskimoottorin lisäksi lienee maalaamattomasta, harjatusta ruostumattomasta teräksestä valmistetut koripaneelit.
Kuva
Kuva
Kuva
Cadillac SRX
Kuva
Kuva
Lisää elokuva-autoja. James Bond ajeli elokuvassa 007 Rakastettuni Lotus Esprit S1:llä, joka muuntui vaikka sukellusveneeksi. Tämä yksilö tosin on hieman uudempaa sukupolvea, S3 Turbo. Ulkonäkö näissä Giugiaron muotoilemissa Espriteissä pysyi kuitenkin kolmen ensimmäisen sukupolven ajan lähes samanlaisena.
Kuva
Bertonen muotoilema 1974 Lamborghini Espada. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta on se ainakin massasta poikkeava.
Kuva
Kuva
Kuva
Kun yhdistetään ranskalainen muotoilu ja amerikkalaisen Chryslerin V8-moottorit, saadaan Facel Vega. Tehdas tuotti autoja kymmenen vuoden ajan, 1954-1964.
Kuva
Kuva
Race-henkinen Ferrari 308 GTB. Kosketustakin on keulaan joskus otettu...
Kuva
Kuva
Siviilimallinen 308 GTB. Tällaisella Tom Selleck ajeli tv-sarjassa Magnum P.I. Magnumilla oli tosin 308 GTS, eli targa-katolla varustettu versio.
Kuva
Kuva
Disegno di Pininfarina, niin kuin Ferrarit yleensäkin.
Kuva
Englantilaista eleganssia ja suorituskykyä: Aston Martin DB7 Vantage Volante.
Kuva
Toinen versio samasta aiheesta: Jaguar XJS V12.
Kuva
Vähän harvemmin nähty versio kantti-Volvosta, eli Volvo 780 Bertone. 2-ovinen coupe-kori, 2.8 V6-moottori, kaikki herkut jne.
Kuva
Kuva
Allekirjoittaneen mielestä hienoin Mustang-sukupolvi koskaan (1971-1973). Tässä 1973-mallinen convertible, moottorina 351 V8 Ram Air-optiolla. Tämä sama automallihan kovakattoisena Sportsroof-versiona ja keltaisella värillä tunnetaan alkuperäisen Gone In 60 Seconds-leffan Eleanorina.
Kuva
Loppupään tuotantoa oleva Jaguar E-type coupe-versiona ja V12-moottorilla. Mielestäni kyllä vanhempi versio avomallisena ja erilaisilla ajovaloilla on paremman näköinen...
Kuva
...vai mitä mieltä olette? Yksi kauneimpia autoja tämäkin.
Kuva
Tämän vuoden 1967 Corvetten 427-isolohkon voimin lasikuitupulkka todellakin liikahtaa.
Kuva
Pystylamppu-Mersu taksina.
Kuva
Voisi kuvitella, että 50-luvulla Cadillacin muotoilijoiden mielessä ei ollut päällimmäisenä jalankulkijan turvallisuus törmäystilanteessa...
Kuva
Teipillä saa uudestakin Camarosta mattamustan, lienee parempi vaihtoehto kuin kilikalipullolla maalaaminen, jos vaikka tulee katumapäälle. :)
Kuva
Pihalta bongattu todellinen katukiertäjien klassikko, eli Toyota Corolla KE20. Tällainen "pillu-Corollanakin" tunnettu laite on ollut myös allekirjoittaneen omistuksessa aikoinaan - tosin se ei ollut paskanruskea vaan oksennuksenkeltainen. :)
Kuva
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo

ViestiKirjoittaja Pasi Tolvanen » 07.04.2014 14:43

Hyvä homma, että näitä jaksetaan tehdä. Äkkiä jää näkyvyys monesta tapahtumasta, kun ei kuvia ja tarinoita ole.


Ja kun sitä pilkkua on tapana täällä viilata, niin joko tuo C124 E36 on viritetty tai sitten on tullut tilalle V8:n tehot :D

Enemmän törmännyt 272hp ja 280hp tehoihin tuollaisten osalta.
Pasi Tolvanen
 
Viestit: 64
Liittynyt: 28.01.2011 15:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 07.04.2014 15:08

Pasi Tolvanen kirjoitti:Ja kun sitä pilkkua on tapana täällä viilata, niin joko tuo C124 E36 on viritetty tai sitten on tullut tilalle V8:n tehot :D
Enemmän törmännyt 272hp ja 280hp tehoihin tuollaisten osalta.


Olet oikeassa. Esillä olleessa tietolapussa luki 326 hv. Tiedän kyllä että se on 500E V8:n teho, mutta enpä tullut asiaa sen kummemmin ajatelleeksi...
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo

ViestiKirjoittaja Pasi Tolvanen » 07.04.2014 21:14

Jani Ilola kirjoitti:
Pasi Tolvanen kirjoitti:Ja kun sitä pilkkua on tapana täällä viilata, niin joko tuo C124 E36 on viritetty tai sitten on tullut tilalle V8:n tehot :D
Enemmän törmännyt 272hp ja 280hp tehoihin tuollaisten osalta.


Olet oikeassa. Esillä olleessa tietolapussa luki 326 hv. Tiedän kyllä että se on 500E V8:n teho, mutta enpä tullut asiaa sen kummemmin ajatelleeksi...

Juu, ei tuossa tosiaan voi kirjoittajana uskoa muuhun kuin kirjoitettuun lappuun tai omistajan puhumiin asioihin, huonopa niitä on kiistää tai olla kirjoittamatta.
Pasi Tolvanen
 
Viestit: 64
Liittynyt: 28.01.2011 15:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo

ViestiKirjoittaja Jani Mattila » 10.04.2014 05:32

Oikein hyvä raportti!
Tykkään!
Jani Mattila
 
Viestit: 42
Liittynyt: 01.04.2011 00:01

Re: Raportti: AutoSaloon 5.-6.4.2014 Salo

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 12.04.2024 13:53

xejvluqstzyr
 
Viestit: 5038
Liittynyt: 09.04.2024 20:53


Paluu Nettijulkaisut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron