Sivu 2/5

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 11:24
Kirjoittaja Antero Kölli
tuomas rautio kirjoitti:Olen nyt vain saanut jostain sen käsityksen, että kun otteessa on jo ne vaihtoehtoiset koot (175/70/14, 195/60/14 ja 195/55/15), niin asia ei olisikaan enää näin yksinkertainen, että heittää vaan joku muun kokoiset renkaat alle... Edit: Noh siis tietenki kokorajoitusten sallimissa puitteissa kuiten...

Jos pelkkä alkuperäiskoko olisi merkittynä, niin sittenhän asiassa ei olisikaan mitään ongelmia, mutta kun sielä siis kuitenki on jo noita vaihtoehtokokoja...

Edit2: Nooh toisaalta toisaalta tulikin jo varmennus siihen, että alkuperäiskokoa katsotaan aina, vaikka siellä vaihtoehtoisia kokoja olisikin ja muutosta verrataan siihen, mikäli vaihdetut renkaat eivät sitten ole jo vaihtoehtoisiksi mainittuna...


Ei mene noin. Ocussa on reksiteriotteessa alkuperäiseksi rengaskooksi merkitty 195/65/15 ja vaihtoehtoisia kokoja on lueteltu iso liuta 225/45/17 saakka. Tuoho saa siis laittaa melkein mitä renkaita vaan 255/X/18 saakka ilman muutoskatsastusta. Kuitenkin alustasarjaa muutoskatsastettaessa pyysin inssiä merkkaamaan rekisteriin myös alla olleen 225/40/18 koon mahdollisten epäselvyyksien välttämiseksi. Tilanne ei muuttunut suurimman ilman muutoskatsastusta sallittavan renkaan osalta mihinkään, koska rekisterissä näkyy nyt "muutoskatsastuksessa hyväksytty rengaskoko 225/40/18", ei siis vaihtoehtoinen rengaskoko. Alkuperäisestä tai vaihtoehtoisesta rengaskoosta saa kasvattaa sen 30 mm / 1", ei muutoskatsastuksessa hyväksytyistä.

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 13:16
Kirjoittaja Jani Uuttu
Minulla oli myös alkuperäiskokona 15" ja vaihtoehtoisena muutama 16 tuumainen. Tarjosin lisäksi 225/45/17 renkaita, mutta tarkistuksen jälkeen otteeseen ei tehty lisäyksiä, kun kelpaavat kuulemma ilmankin.

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 16:14
Kirjoittaja tuomas rautio
Oletkos nyt Antero ihan varma, että rengastusta saa niistä muutoskatsastuksessa otteeseen merkityistäkin muutella ihan miten haluaa? Siis lain sallimissa rajoissa?

http://www.ake.fi/pdf/10-208-2004.pdf
10 § Vanteiden ja renkaiden muutokset
Vanteen valmistajan pyörännavan ja vanteen väliin asennettavaksi tarkoittamat sovituskappaleet ovat sallittuja. Auton raidevälin enimmäismuutokseen sovelle-taan tällöin 1 momentissa mainittua vaatimusta ja muutoskatsastusvaatimuk-seen 2 momentissa mainittuja vaatimuksia.
Mikäli auton akselistot vastaavat rakenteeltaan ja mitoitukseltaan (mm. akselis-tosta johtuva raideleveys, sallittujen akselimassojen ei tarvitse olla samoja) mallisarjaan kuuluvaa renkaiden ulkohalkaisijaltaan tai renkaiden leveydeltään alun perin suuremman mallin akselistoja, voidaan ko. suurempia mittoja pitää vertailukohtina määriteltäessä suurinta muutoskatsastuksessa hyväksyttäväksi mahdollista rengaskokoa. Muutoskatsastusvaatimus määräytyy kuitenkin auton tyyppitietoihin merkittyjen alkuperäisten rengaskokojen perusteella.
Autoon vaihdettavien renkaiden nopeusluokan ei tarvitse olla auton alkuperäis-ten renkaiden nopeusluokkaa suurempi.


Tulkinta tietenki on vapaa, mutta teksti mielestäni aika yksiselitteinen..

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 19:04
Kirjoittaja Jussi Kaakinen
Etkös Tuomas ole juuri alleviivannut sen, minkä Antero kertoi yksiselitteisen selvästi - jäikö jokin ymmärtämättä :?:
Alleviivauksessa olivat alkuperäiset rengaskoot monikossa, eli niitä rengaskokoja on useampia ja ... rautalankaa?? :mrgreen:

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 19:42
Kirjoittaja Antero Kölli
tuomas rautio kirjoitti:Oletkos nyt Antero ihan varma, että rengastusta saa niistä muutoskatsastuksessa otteeseen merkityistäkin muutella ihan miten haluaa? Siis lain sallimissa rajoissa?


En ole niin väittänytkään.

Antero Kölli kirjoitti: Alkuperäisestä tai vaihtoehtoisesta rengaskoosta saa kasvattaa sen 30 mm / 1", ei muutoskatsastuksessa hyväksytyistä.

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 20:59
Kirjoittaja tuomas rautio
Mutta alkuperäinen ja vaihtoehtoinen koko ovat kaksi eri asiaa. Vai eikö teistä? Noh siis vaikka siellä niitä vaihtoehtoisia kokoja olisikin liuta lueteltuina, niin ne eivät silti ole alkuperäiskokoiset. Eli jos se koko katsotaan siitä alkuperäisestä, niin miten sitten muutos voidaan mukamas tehdä niin, että verrokiksi saadaanki ne vaihtoehtoiset koot? :shock: :?

Edit: Joo, joku lukihäiriö ilmeisesti käyny. jotenki olen ollut lukevinani, että alkuperäisen koon mukaan, mutta ilmeisesti siis jos ne vaihtehtokoot ovat auton tyyppitiedoissa lueteltu alunperinki, niin sitte niitä voi käyttää... Mutta mites sitten sen voisi mukamas todistaa, ettei ne vaihtoehtoiset koot olekkaan muutoskatsastuksessa merkattuja, jos vaikka poliisi alkaa rengaskoosta valittaa, kun se onkin alkuperäisen vaihtoehtoisen koon perusteella laskettu? Maksat sakon kuitenki ensin, jonka saat ylisuuresta rengastuksesta ja valituksen mukaan ongit jostain todistuksen siitä, että rengaskoko nyt kuitenki menee lain sallimiin puitteisiin?

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 21:18
Kirjoittaja Antero Kölli
tuomas rautio kirjoitti:Mutta mites sitten sen voisi mukamas todistaa, ettei ne vaihtoehtoiset koot olekkaan muutoskatsastuksessa merkattuja, jos vaikka poliisi alkaa rengaskoosta valittaa, kun se onkin alkuperäisen vaihtoehtoisen koon perusteella laskettu? Maksat sakon kuitenki ensin, jonka saat ylisuuresta rengastuksesta ja valituksen mukaan ongit jostain todistuksen siitä, että rengaskoko nyt kuitenki menee lain sallimiin puitteisiin?


En tiedä kuinka moneen kertaan tämä pitää toistaa että se menee perille.

Antero Kölli kirjoitti:rekisterissä näkyy nyt "muutoskatsastuksessa hyväksytty rengaskoko 225/40/18", ei siis vaihtoehtoinen rengaskoko.


Muutoskatsastuksessa hyväksytty rengaskoko on eri asia kuin vaihtoehtoinen rengaskoko.

*Lisää tähän kilo rautalankaa.

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 13.04.2011 22:43
Kirjoittaja Jussi Kaakinen
:lol: ... niin, näitä "alkuperäisiä" rengaskokoja ovat nämä vaihtoehtoisetkin koot, jotka ovat nykyään näiden EU-säännösten takia luettavissa suomalaistenkin rekisteröintitodistuksista. :arrow: Siihen sitten tulee tämä 30 mm / 1" tykö - ja tähän lisää on mahdollista saada muutoskatsastuksella.

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 14.04.2011 08:52
Kirjoittaja tuomas rautio
Siis alkuperäiset koot on edelleen, muutoskatsastuksenkin jälkeen alkuperäisiä. Muutoskatsastuksessa lisätyt koot eivät. Niitä ei ole auton tyyppitiedoissa. Eli...

Kyllä muutoskatsastuksessa saa lisättyä rengaskokoja. Yhdellä koolla, sillä joka muutoskatsastuksessa on alla.. Mutta jos taas siitä muutetaan ja muutos ei ole alkuperäisistä'renkaista määritellyissä rajoissa, niin taas pitää kuitenki muutoskatsastaa.

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiLähetetty: 14.04.2011 19:32
Kirjoittaja Jani Ilola
tuomas rautio kirjoitti:Siis alkuperäiset koot on edelleen, muutoskatsastuksenkin jälkeen alkuperäisiä. Muutoskatsastuksessa lisätyt koot eivät. Niitä ei ole auton tyyppitiedoissa. Eli...

Kyllä muutoskatsastuksessa saa lisättyä rengaskokoja. Yhdellä koolla, sillä joka muutoskatsastuksessa on alla.. Mutta jos taas siitä muutetaan ja muutos ei ole alkuperäisistä'renkaista määritellyissä rajoissa, niin taas pitää kuitenki muutoskatsastaa.


No nyt alkaa mennä perille. ;)

Eli summa summarum: Katsot otteesta suurimman siihen merkityn koon, (ne vaihtoehtoiset) ja niistä suurimpaan voit lätkäistä lisää 3 cm / 1" ilman muutoskatsastusta. Jos mennään siitä yli, pitää muutoskatsastaa ja se merkitään otteeseen, jolloin siinä lukee se "muutoskatsastuksessa hyväksytty plaa plaa".

Ja kyllä, oletetaan tilanne, jossa olet muutoskatsastanut autoon vaikka 225/35-19 kumit. Ja alkuperäinen koko olisi vaikka 195/50-15. Menet leimalle siten, että autossa onkin 215/40-17 renkaat, jotka siis ovat pienemmät kuin muutoskatsastuksessa merkityt. Taas joudut muutoskatsastamaan, vaikka autoon on kertaalleen hyväksytty jo reilusti isommat. :) Eli kokoja saa tosiaan lisää otteeseen pientä korvausta vastaan muutoskatsastamalla ne yksi kerrallaan. :)