Opel Astra F katubuild



Projektiesittelyjä.

Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 05.07.2016 23:56

Morjesta vaan kaikille!
Elikkäs jonkin aikaa foorumia seurailleena rohkenen tänne jotain itekkin kirjoittelemaan. Eli historiasta sen verran, että pienempiä laitteistoja on ollut jo jonkun aikaa erinäköisissä ja kokoisissa autoissa, mutta nyt olis tarkoitus rakentaa ensimmäinen ns. autohifiauto entisen projektin kuivuttua kasaan.
Autona toimii siis otsikon mukainen kadetti ja sen ostinkin ihan vaan tätä projektia varten. Auto valintaan vaikutti suuresti edullinen hankintahinta, kaverilta kun halvalla sai.
Autoa on tähän mennessä vaimenneltu kohtuullisesti ja ainakin osa taka-akuista on löytänyt paikalleen. Piuhoitukset ovat jääneet suunnitelmien muutoksista johtuen vielä taka-alalle. Mutta kaikki aikanaan.
Laitteistosta sen verran, että tähän mennessä on hommattuna:
- GZRW15D4 x2
- GZPA 1.4000d
- GZTA 5125x
- GZHC65C x1
- Exide Excell 62ah etuakku
- Exide Excell 74ah taka-akku x2

Erillissarjaa lukuunottamatta kaikki on löytynyt käytettynä ja tämä onkin alentanut hintoja opiskelijaa miellyttävällä tavalla :lol:
'Tarkoituksena on käyttää lähes poikkeuksetta Gound Zeron kamaa mikä on menneisyydessä toimivaksi havaittu. Mitä tähän mennessä laitteistoksi on suunniteltu ja mitä siis vielä hankkimatta:
- GZHC65c x1
- GZCK 200 SPL x4 (yksittäisiä elluja)
- Alpine 178BT tai 193BT
- Ground Zero DSP tai Helixin DSP
Jonkun verran on siis tavaraa vielä hankinnan alla ja hommaa on paljon. Tammikuussa todennäköisesti saan rahoitusta kasaan sen verran, että saan laitteiston haalittua viimesilleen kasaan. Saas nähdä minkä verran tuohon settiin tulee vielä muutoksia. :twisted: Suunnitelmista vielä sen verran, että koteloksi tulee 550 litrainen 6th order bandpass ja ovet tehdään täysin uusiksi vanerista niin, että saa kaiken mahtumaan kivasti oviin. Akkuja tulee todennäköisesti vielä kaksi 74ah taka-akkua lisää. Voi olla, että alkuun kokeilen noilla kahdella mutta ei sitä ikinä tiedä.
Kommentoikaa ihmeessä, että miltä nyypän touhut näyttää ja kuulostaa. Tuleeko sutta ja sekundaa vai pelkkää sutta? :D
Tänne tulen päivittelemään aina kun jotain mainitsemisen arvoista tapahtuu. Projektia ja muun tallin touhuilua voi seurata facebookissa Skogsbacka Racing sivulta. Sinne tulen päivittelemään pienempiäkin tapahtumia.
Kiitos ja anteeksi!
- Henkka
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 07.07.2016 20:21

Aiemmin jo mainitsin, mutta edelleen: Kannattaa mittailla ne jännitteet tai voi tulla kallis kokeilu vain kolmella VESI-akulla käräyttää tuo vahvistin. Tai pistä alkuun korkeamman impendanssin antavaan kytkyyn subit, että saat virrankulutusta vähän kuriin, kunnes saat sinne lisää akkuja.. ;)
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 08.07.2016 11:30

Juu olen tästä edelleenkin tietoinen no offence. ;) Mutta juu. Sisäänajoa bassoille meinasin suorittaa korkeemmalla kytkyllä ja siinä ajattelinkin tuota akustoa koittaa. Lisäakkuja jo kaveriltani kyselinkin ja nyt kun koteloa pääsi hiukan mallailemaan niin on kyllä varmistunut se, että kaksi akkua tulee vielä lisää. Ja jännitteitä tullaan seurailemaan kyllä matalammallakin kytkyllä. Tarkotus ei ole kuitenkaan saada autoa soimaan keinolla millä hyvänsä ja mitään en haluaisi ehdointahdoin rikkoa. :lol:
Kuvia en oo vielä saanu tänne laiteltua, kun ei oo jostain syystä saanu aikaseks. Mutta voin kertoa, että ajoasennosta tulee vähintäänkin villi tällä kotelolla. Sain meinaan levyt tuossa aikaisemmin viikolla ja aloin kasaamaan koteloa. No kun kotelon seinät olivat pohjassa kiinni niin äkkäsin, että tuli annettua ilmeisesti jonkun verran krouvit mitat levyistä ja nyt sitten tulee vielä hieman enemmän litroja. Noh näitähän sattuu. :twisted:
Porttihommat mietityttää kans. Olen winisd:n kanssa kikkaillut ja sen perusteella tulee myös portti. Tuosta vent machista kysyisinkin, että onko 0,08 liikaa vent machia? Jenkkifoorumeilla ainakin väittivät, että alle 0,10 ei pitäisi tulla port noisea, mutta ilmeisesti ei oikeen päde matalilla taajuuksilla. Matalan puolen vireeksi tulee kuitenkin 26,25hz. Kokemuksia tästä hommasta porukalla?
-Henkka
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 08.07.2016 18:08

Jotenkin kuulostaa siltä, että menee sen verta painepuolen hommiksi, että kannattaa kysellä myös maxboomin puolella. Oletuksena siis, ettet ole jo siellä kysellyt, kun en jaksaisi tarkistaakkaan. Jos siis oikein käsitin, että tähän on siis sellainen basso-väliseinä tulossa... mikä nyt olikaan nimeltään... Käytännön kokemuksia kun harvemmassa hifistillä näistä toteutuksista lienee, ainakin aika selkeästi yleisimpiä boomi-porukan keskuudessa moiset. Autohifissä kun ei aina se teoria ja käytäntö ole sama asia... ;)
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 09.07.2016 13:23

Ei ole seinäkoteloa tulossa vaan ihan tavan kotelo. Kokoa sillä vaan piisaa. Mutta juu boomin puolelta meinasin myös kokeilla ja kysellä että kuinka porukalla kokemuksia
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 17.07.2016 23:37

Kuva
Kuva
Kuva
Vähän nyt sitten asian vierestä. Eli siinä muutama kuva edellisestä projektista. Eli työn alla oli vajaa pari vuotta tollanen turbodiesel mersu jolle kävi vähän heikosti niinkuin kuvista näkyy. Eli pumpun säädössä meni selkeästi jotain pahasti poskelleen. Ensi käynnistyksessä tuli tällaista jälkeä eli lohko halusi vähän enemmän ilmaa, kuin mitä oli alkuun tarjolla. Kurkistusluukkuhan sinne sitten tuli. Muutaman minuutin hakkasin tuolloin seiniä ja kiroilin, kunnes sitten tuumasin, että nyt aletaan tekemään jotain ihan muuta kuin virityshommia. Tästä sitten suivaantuneena parin viikon päästä tuli hommattua tuo astra projektiksi. Mersu pistettiin siltä osin lihoiksi mitä pysyttiin ja onneksi siinä säilyi yllättävän paljon ehjänä. Jopa kansi selvisi tästä tärähdyksestä ainoastaan kahden venttiilin vaihdolla. :lol:
Kaikkea sitä sattuu tekevälle ihmislapselle 8-)
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 05.10.2016 11:16

Pienen hiljaiselon jälkee alan taas päivittelemään projektia. Autoon on siis aikalailla koko ajan tehty jotain. Kaikennäköistä on vaan sattunut tässä varrella ja autoa on tullu tehtyä enemmän ja vähemmän, suurin tekijä on taas ollut yllätysyllätys raha... :lol:
Auto kun saatiin aikanaan tallin puolelle niin ensimmäisenä alettiin purkamaan verhoiluja pois ja ruvettiin vaimentamaan autoa suht reilulla kädellä. Tähän mennessä autoon on hölvätty vähän reilu 10 neliötä STP Black Goldia. Kattoa en ruvennut vaimentelemaan sen suuremmin kun pelkällä matolla.
Kuva
Eli etuovien ulkopeltiin läiskittiin kolme kerrosta Black Goldia ja sisäpeltiin paikoitellen kaksi ja paikoitellen kolme kerrosta. Mitä nyt on tässä ovien peltejä koputellut niin kyllä vaimeni ja uskon kyllä, että mikäli ovipahvit saa kunnolla vaan kiinni niin ei tule kyllä rämisemään mitenkään erikoisesti. Ulkopeltiä vasten oli myös poikkirauta mikä oli joistain paikoista irti pellistä. Tänne väliin ruutattiin sikaflexia niin että ilmarakoa ei jää. Tämä omalta osaltaan jäykisti ovia kyllä aika makeasti. Vakio ovipahvien päälle tullaan tekemään paikat kaiuttimille puusta ja tämä komeus tullaan kuiduttamaan vakio ovipahvin päälle. Pahvi tullaan todennäköisesti kiinnittämään poraruuveilla oveen koska pahvi tulee painamaan sen verran, että ei mitään toivoa saada vakiokiinnikkeillä kiinni. :roll:
Kuva
Kuva
Takaluukku sai osakseen myös kolme kerrosta mattoa. Makee saundi lähtee kun tuon tiputtaa alas 8-) Takaluukun pohjaan ja auton takaosaan vetelin lattiaan yhden kerroksen mattoa ja kylkiin kaksi tai kolme, riippuen vähän paikasta. Akut kiinnitin varapyöräkoteloon. Ensin lekalla varapyörän kupru tasaiseksi ja sen jälkeen kulmaraudasta veistelemään tukia pohjaan. Eli akut on tuettu pohjastaan kulmaraudalla joka ilmansuunnasta ja akkujen päälle tein latasta raudan joka kiristää akut pohjaan. Raudat on kiinnitetty m10 pulteilla auton läpi ja nylocmutteri pohjan puolelta. Luulis noiden pysyvän vaikka auton katottaisikin :twisted:
Kaksi muuta akkua tullaan sijoittamaan etupenkkien taakse täysin samalla tavalla. Etupenkkien lattiat kävin myös läpi. Tänne liistrasin huumorimiehenä alustamassaa (Dinitrol 479) vajaan litran per puoli :? Kuivuu muuten miehekkään ajan tuollainen mälli alustamassaa. Tästä operaatiosta ei löydy kyllä kuvia, ja ehkä parempi niin :shock: Ja kattoon heitin kaksi kerrosta mattoa koko matkalle ja b-pilarista eteenpäin kolmekerrosta. Siitäkin tuli kyllä mukavan jämäkkä. Ei kamalasti kilise jos kiintolenkin heittää katolle.
Näihin tunnelmiin. Seuraavaksi juttua kotelosta.
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00

Re: Opel Astra F katubuild

ViestiKirjoittaja Sbrhenkka » 05.10.2016 11:57

Kotelosta nyt siis sen verran, että ei ole tulossa seinäkoteloa vaan uhalla piti ruveta vääntämään arkkukoteloa. Näin jälkikäteen ajateltuna seinä olisi voinut olla jonkun verran helpompi, mutta näistähän oppii eiks vaa ;)
Kuva
Eli levyksi valikoitui 30mm mdf-levy. Mdf-levy ihan vaan siksi, että se on halpaa. Levyt toimitti minulle turussa toimiva Levy-jaati Oy ja suuri kiitos kuuluu heille. Homma toimi kuin junan vessa. Kotelo kasattiin siis liimalla ja 6mm ruuveilla.
Kuva
Semmoinen koistinen kävi kuitenkin, kun hieman hädässä ennen töitä tilasin levyt, että sattui tulemaan pikkuisen isommat, kuin mitä piti. Eli kotelon nettotilavuudeksi tuli nyt hieman vajaa 650 litraa :oops: No eihän näistä pidä lannistua vaan hetki tuumailua ja mittailua ja tulin siihen tulokseen, että eikai siinä. Tehdään kerralla sitten vielä vähän isompi.
Kuva
Hiukan joutui sivulevyjä lyhentämään, että saa järkevästi porttilevyn kiinni. Kauhealla innostuksella ruuvailin koteloa kasaan ja kaverin kanssa heitettiin loota autoon.
Kuva
Kuva
Pelon sekaisin tuntein etupenkit paikalleen kontti vielä auki... Kontti kiinni ja...
Kuva
Jumaliste sehän sopii kuin satula sialle!!! Ajoasento on kyllä pidemmälle kaverille aika totinen, mutta tämmöinen 176cm poitsu mahtuu ajamaan vallan hienosti! Kotelo vielä maalattiin mustaksi bilteman lakkamaalilla ja tottakai telalla.
Noh, sitten ei muutakun bassolevyn kimppuun. Bassojen reiät tehtiin yläjyrsimellä ja putkien reiät tein reikäsahalla. Sitten vielä maali niskaan ja vot. Bassolevy check! ;)
Kuva
Seuraava hikoilun kohde oli porttilevy. Tai itseasiassa portti. Winisd:n kanssa katselin ja tulin siihen tulokseen, että putkilla ei saa oikein itseä miellyttävää virettä ainakaan helposti. Noh, onneksi Levy-jaadista taasen sai porttilevyt kätevästi ja portti on tehty myös mdf-levystä.
Kuva
Eli kaksi 30mm levyä päällekkäin, liimat väliin ja ruuveilla toisesta päädystä kiinni. Tämän jälkeen alkoi mahdoton hiominen ja kittaaminen. Ei síitä nyt aivan niin hyvää tullut kuin mitä olisin halunnut, mutta kyllä se menettelee.
Kuva
Sitten ei muutaku huomaamaton neonoranssi maali niskaan ja lakka päälle. No tämä hiukan pelasti portin ulkonäköä, mutta ei se kovin läheistä tarkastelua kestä. Mutta ihan tyytyväinen olen kyllä tuohon. Tämä oli nimittäin ensimmäinen kappale mihin olen eläissäni kittiä kokeillut ja kyllähän siinä oma aikansa meni opetteluun ja ihmettelyyn. Kuva
Itse porttilevystä ei ole tähän hätään kuvaa, mutta eiköhän tuosta koko kotelosta tule vielä tännekin kuvaa, jahka saan valot koteloon ja se nostetaan viimesilleen autoon odottamaan autoon kiinnitystä. Jonkun näköisiä tukia on tulossa kyllä vielä koteloon, koska itseä ainakin hirvittää, että alkaako se elämään minkä verran.
Seuraavaksi varmaankin kertoilen piuhoituksista jahka saan ne tehtyä viimesilleen valmiiksi.
- Henkka
Sbrhenkka
 
Viestit: 10
Liittynyt: 15.06.2016 12:00



Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron