Eli uusimmassa GTI:ssä oli lähestytty hieman aihetta: Kevyt, mutta tukeva subikotelo. Koko juttua en nyt tässä ala kertoon, mutta jotain teoriatason höpinää siinä oli. Tiivistettynä jotakuinkin:
- Kerrosrakenne, eräänlainen hujakennorakenne, mutta kuitu (lasi tai hiili) laminoituna finnfoamin tms. eristelevyn molemmin puolin.
- jos halutaan yhtä tukevat rakenteet, niin painavin (ja paksuin) rakenne tulee katkokuitu-lasikuitumatolla, kevein hiilikuitu-kudoksella. Hartsina kannattaa käyttää epoksia...
Eli ensin tehdään kotelo finnfoamista ja sitten vedetään kuitua muutama kerros molemmin puolin...
Jep, varmasti kevyt kotelo, mutta kannattaakohan moista nyt ylipäätäs edes harkita, jos äänenlaatu kiinnostaa yhtään? En huomannu, että ko. jutussa olisi otettu mitään kantaa mahdollisiin äänenlaatueroihin verrattuna esim. vaneriseen tai MDF-levyiseen subilootaan.
Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Itse ajattelen tällöisistä aina vertailemalla:
Sitten kun kotihifissä aletaan tekemään hiilikuituisia koteloita ja niiden saundia ei eroita puissa, kiinnostun. Puustakinnvoi tehdä kevyen ja tukevan.
Sitten kun kotihifissä aletaan tekemään hiilikuituisia koteloita ja niiden saundia ei eroita puissa, kiinnostun. Puustakinnvoi tehdä kevyen ja tukevan.
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
- Mika Koponen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 653
- Liittynyt: 08.01.2011 08:30
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Niin, lähinnä ajatus oli väsätä seuraava kotelo jostain puumateriaalista, mutta mahdollisimman kevyenä. Nykyinenkään nyt ei paina mahdottomia, mutta enempikin testimielellä kasattu ja toisekseen pikkuisen olisi tarkoitus tehdä muutoksia (matalampi ja leveämpi nyt ainakin). Samalla voisi vielä koittaa karsia painoa pois, muutama juttu olikin jo siihen mielessä. Tuollainen sandwich-rakenne nyt kuitenkin alkoi vaivaamaan mieltä, koska käsitin jutun perusteella jäykkyyttä olisi mahdollista saada paljon, rakenteen säilyessä kevyenä.
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
http://www.hifihuone.fi/tuotteet.php?id=730 Siinä teille hiilikuitukoteloinen koti kaiutin, kokemuksesta voin sanoa soundin olevan mahtava...
itsekkin luin huolella tuon artikkelin GTI:tä. Ideaahan tossa on ja tollai hunajakenno tyylillä kyllä saa tukevan. Kehitettävää varmaankin asiassa on, kun käsittääkseni vasta mietintä tasolla koko asia...
kotelon kiinnitykseen varmaan joutuu panostamaan normaalia enemmän eli ei riitä pelkästään pohjasta pulteilla vaan joutuu myös suvuilta pulttaamaan kiinni, eli keveyttä joutuu kompensoimaan erittäin tukevalla kiinnityksellä.
Onhan se toki hyvä että kotelolla olisi painoa, mutta jos seinämät ovat yhtä jäykät kun normi kotelossa ja tukevasti kiinni niin tuloshan on joseenkin sama, sitten kun vielä saa kuminat ym. mitä voisi olettaa tommosessa kevyessä kotelossa tulevan (vrt. seinämä vahvuus).
itsekkin luin huolella tuon artikkelin GTI:tä. Ideaahan tossa on ja tollai hunajakenno tyylillä kyllä saa tukevan. Kehitettävää varmaankin asiassa on, kun käsittääkseni vasta mietintä tasolla koko asia...
kotelon kiinnitykseen varmaan joutuu panostamaan normaalia enemmän eli ei riitä pelkästään pohjasta pulteilla vaan joutuu myös suvuilta pulttaamaan kiinni, eli keveyttä joutuu kompensoimaan erittäin tukevalla kiinnityksellä.
Onhan se toki hyvä että kotelolla olisi painoa, mutta jos seinämät ovat yhtä jäykät kun normi kotelossa ja tukevasti kiinni niin tuloshan on joseenkin sama, sitten kun vielä saa kuminat ym. mitä voisi olettaa tommosessa kevyessä kotelossa tulevan (vrt. seinämä vahvuus).
SQ Exp Unl SM2 2011
SQ Adv 4000€ SM5 2012
SQ Adv Unl SM1 2013
SQ Master Unl SM3 2014
SQ Expert Unl SM2, Racing Adv SM1, MM Master SM1 2015
SQ Adv 4000€ SM5 2012
SQ Adv Unl SM1 2013
SQ Master Unl SM3 2014
SQ Expert Unl SM2, Racing Adv SM1, MM Master SM1 2015
- THakola
- Viestit: 77
- Liittynyt: 15.01.2012 00:05
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Ongelmahan noissa jäykissä kotelorakenteissa on se, että kotelo ei absorboi elementistä aiheutuvia värähtelyitä. Tuossa Coltranessakin on 56 mm puinen etulevy, joka vaimentaa elementin värähtelyt, eivätkä ne johdu jäykkään hiilikuituseinään.
Ehkä alumiininen asennuspinta elementille, joka kiinnittyisi massiivipuiseen kehykseen, joka sitten olisi kiinni jäykässä kennorakenteessa?
Ehkä alumiininen asennuspinta elementille, joka kiinnittyisi massiivipuiseen kehykseen, joka sitten olisi kiinni jäykässä kennorakenteessa?
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
- Antero Kölli
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 591
- Liittynyt: 28.01.2011 11:15
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Kotelon alle tulee vanerinen vahvistin"räkki"/ -"kotelo", johon varsinainen kotelo kiinnittyy, muutaman iskumutterin varmaankin voisi vetää tuollaiseen sandwich-rakenteisen kotelon sisäpuolelle ja sitten vahvistinräkin kannesta pultit alapuolelta läpi. 65x38cm alalle mahtuu muutama kiinnityspultti. Jos vaikka 10cm välein kolmeen riviin, niin... Ulkopuolelle voisi mahdollisesti jonkinasteisia pystytolppiakin harkita, joihin kiinnittää, ainakin pitkille sivuille. Miksei tietenkin myös päihinkin... Siis noiden pulttien lisäksi. Vahvistinräkki sitten kiinnittyy itse auton rakenteisiin.
Etulevyn (mihin siis elementti tulee) voisi tietenkin tehdä vaikkapa vanerisena. Tai miksei massiivipuisenakin ja siihen se teräskiekko...
Etulevyn (mihin siis elementti tulee) voisi tietenkin tehdä vaikkapa vanerisena. Tai miksei massiivipuisenakin ja siihen se teräskiekko...
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Vaahto-laminaatti komposiittiin ei kyllä kannata iskumuttereita laittaa. Se ei kestä niin isoa pintapainetta. Vaikkapa reilun kokoiset alumiinista sorvatut insertit lentokonetyyliin on syytä olla.
Ajatus kevyestä kotelosta on kyllä mielenkiintoinen. Tarvisi joskus olla aikaa testata sitä, kun teoriassa sitä on tullut suunniteltua jo ihan liian monta vuotta. Ihan arvauksena heittäisin, että tuollaisessa kotelossa täytyisi yrittää saada rakenteen resonassitaajuus selvästi toistokaistan yläpuolle, kun perinteisessä kotelossa se viedään isolla massalla toistokaistan alapuolelle.
Ajatus kevyestä kotelosta on kyllä mielenkiintoinen. Tarvisi joskus olla aikaa testata sitä, kun teoriassa sitä on tullut suunniteltua jo ihan liian monta vuotta. Ihan arvauksena heittäisin, että tuollaisessa kotelossa täytyisi yrittää saada rakenteen resonassitaajuus selvästi toistokaistan yläpuolle, kun perinteisessä kotelossa se viedään isolla massalla toistokaistan alapuolelle.
- Pekka Anttila
- Viestit: 14
- Liittynyt: 13.01.2012 11:28
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
http://www.datafilehost.com/download-bac9b5b4.html
Tuolta dokumentista löytyy vähän kuvaa miten mdf-levystä pitäisi kotelo tehdä. Siis jos on tosissaan diy-kaiuttimien rakentamisen suhteen. Tai sitten se 20 mm hiilikuitua, pysyy pönttö vielä siirrettään painoisena.
Tuolta dokumentista löytyy vähän kuvaa miten mdf-levystä pitäisi kotelo tehdä. Siis jos on tosissaan diy-kaiuttimien rakentamisen suhteen. Tai sitten se 20 mm hiilikuitua, pysyy pönttö vielä siirrettään painoisena.
Touran TDI+
/////ALPINE - AMPIRE - SCANSPEAK - Vifa - JL Audio - BRAX - Focus Acoustics
etunimi.sukunimi@gmail.com
/////ALPINE - AMPIRE - SCANSPEAK - Vifa - JL Audio - BRAX - Focus Acoustics
etunimi.sukunimi@gmail.com
-
Simo Rautio - Vakituinen avustaja
- Viestit: 98
- Liittynyt: 01.02.2011 11:47
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Pekka Anttila kirjoitti:Vaahto-laminaatti komposiittiin ei kyllä kannata iskumuttereita laittaa. Se ei kestä niin isoa pintapainetta. Vaikkapa reilun kokoiset alumiinista sorvatut insertit lentokonetyyliin on syytä olla.
Joo, itsekkin aloin tuossa tarkemmin miettimään, että taitaisi olla järkevämpi toisinpäin se kiinnitys toteuttaa, eli vahvistinräkin kanteen ne iskumutterit ja pultteihin isot aluslevyt kotelon sisäpuolelle. Tai miksei vaikkapa voisi leikata esim. jostain 1.5mm pellistä sellaista leveähköä soiroa, jota vetää kotelon pohjaan sinne pulttirivien kohdalle vahvikkeeksi, vaikkapa kerralla koko pohjan pituudelta. Siitä sitten pultit läpi. Tuossa lähistöllä oisi kanttauskonekkin, jolla voisi käydä kanttaumassa vähän muotoa (jäykkyyttä) siihen (alus)levyyn... Ainakin jakaisi voiman laajalle pinta-alalle...
- tuomas rautio
- Viestit: 1565
- Liittynyt: 19.02.2011 13:06
Re: Kevyt, mutta tukeva subikotelo... Teoriaa...
Jos halutaan todella kevyt mutta tukeva kotelo, otetaan sopiva pätkä paksua pvc-muoviputkea johon liimataan liimassalla esimerkiksi vanerista tai mdf-levystä päädyt. Päätykappaleisiin voi sitten laittaa iskumutterit elementin kiinnitystä varten.
Putkisubarihan siitä tulee...yllätys yllätys:)
Putken pyöreä muoto on itsessään hyvin vahva rakenteeltaan ja pyöreä muoto on myös akustisilta ominaisuuksistaan hyvä.
Voihan sitä koteloa vahvistaa vielä esimerkiksi mdf-rimoilla, jotka liimataan liimamassalla kotelon sisälle.
Jos vielä laittaa molempiin päihin elementit, se vähentää huomattavasti kotelon värähtelyjä, koska elemettien liikevoimat tavallaan kumoavat toisensa kotelon sisällä.
Tämän asian on moni kotisubbarivalmistaja jo hoksannut...
sisälle vaimennusaineeksi suositelen liimapintaista "munakennomattoa" Koska muovi on todella kova materiaali ja saattaa kuullostaa kolkolta ilman vaimennusainetta.
Ja kukas sitä estää putkisubbaria (yhdellä elementillä) piilottamasta vaikka auton vararenkaan paikalle elementti ylöspäin, jos autossa on esimerkiksi mdf-välipohja johon kotelon saa kiinni ja tila riittää alapuolella...
Liimamassoista sen verran, että kannattaa katsoa tuubia ostettaessa käyttölämpötila-alue, niissä on eroja...
Yhtä tällä metodilla tehtyä koteloa olen kuunnellut ja oli todella tukeva, kevyt,resonoimaton ja hyväsoundinen putkikotelo.
Putkisubarihan siitä tulee...yllätys yllätys:)
Putken pyöreä muoto on itsessään hyvin vahva rakenteeltaan ja pyöreä muoto on myös akustisilta ominaisuuksistaan hyvä.
Voihan sitä koteloa vahvistaa vielä esimerkiksi mdf-rimoilla, jotka liimataan liimamassalla kotelon sisälle.
Jos vielä laittaa molempiin päihin elementit, se vähentää huomattavasti kotelon värähtelyjä, koska elemettien liikevoimat tavallaan kumoavat toisensa kotelon sisällä.
Tämän asian on moni kotisubbarivalmistaja jo hoksannut...
sisälle vaimennusaineeksi suositelen liimapintaista "munakennomattoa" Koska muovi on todella kova materiaali ja saattaa kuullostaa kolkolta ilman vaimennusainetta.
Ja kukas sitä estää putkisubbaria (yhdellä elementillä) piilottamasta vaikka auton vararenkaan paikalle elementti ylöspäin, jos autossa on esimerkiksi mdf-välipohja johon kotelon saa kiinni ja tila riittää alapuolella...
Liimamassoista sen verran, että kannattaa katsoa tuubia ostettaessa käyttölämpötila-alue, niissä on eroja...
Yhtä tällä metodilla tehtyä koteloa olen kuunnellut ja oli todella tukeva, kevyt,resonoimaton ja hyväsoundinen putkikotelo.
Petri Sironen
- Petri Sironen
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 129
- Liittynyt: 10.02.2012 19:35
- Paikkakunta: Iitti/Huutotöry
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], iituisicukixi ja 2 vierailijaa