Lasikuidun menekki subbarikoteloon



Keskustelua autohifistä.

Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja MarkoN » 31.08.2012 16:47

Tuli viimeinkin eteen päivä jolloin joudun tekemään subbarikotelon lasikuidusta. Materiaalista ei siis aiemmin ole kokemusta. Ohjeita on netti väärällään, ja saa niitä varmaan reaalimaailmastakin, mutta yksi juttu on vielä hieman epäselvä; minkä verran suurinpiirtein mattoa ja hartsia menee tuollaiseen 15l koteloon joka on muodoiltaan melko kuutiomainen? Toki seinämät ei ole mitenkään suoria, muutenhan tekisin kotelon ihan vaan levystä kuten ennenkin. Sisälle ajattelin laittaa tukiristikon vanerista, samoin etulevy tulee pääasiassa vanerista.

Löysin paikan josta ostaa tarvikkeet, sieltä heitettiin antamani kotelon kuvauksen perusteella että 3-5kg mattoa ja hartsia voisin tarvita. Mitä tuohon arvioon sanoo subbarikoteloita aiemmin väsänneet? Tarjolla olisi 600g/m2 -mattoa, onko se ok subbarikotelon teossa?
MarkoN
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.07.2011 12:19

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja Mika Koponen » 31.08.2012 22:28

Riippuu toki millaista seinämä vahvuutta tavoitellaan tuo menekki. Tuo arvio jossa mattoa menee siis lähes 8 neilötä on kyllä melkoisesti yliampuva. itse sanoisin joku 2-3 neliötä ja silloin tulee melkoisen paksua seinää jo.
Ajattele asiaa niinpäin, että miten paksu tulee kerroksesta ämpärin ympärille pyöriteltynä 6 neliötä sitä mattoa...
Työpaikka: Uudenmaan Autovarustelu
EMMAn päätuomari 2003-2013
ASTM avustaja
Mika Koponen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 653
Liittynyt: 08.01.2011 08:30

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja MarkoN » 31.08.2012 23:39

Ihan perustukevaa koteloa olen tekemässä, jos nyt ton kokoista koteloa tolle Pioneerin lituskalle väsäisin puusta, tyytyisin varmaan 16-20mm materiaaliin lievällä sisätuennalla. Taidan siis tyytyä 2kg satsiin sekä mattoa että hartsia, riittänee noin pieneen koteloon. Pitää vielä tuumailla josko pystyisi 1-2 seinää tekemään levystä kun ovat kuitenkin melko suoria. Näkyi olevan tarjolla myös mikropalloja joilla hartsista saa tehtyä kittiä, toi toiminee pienempien kappaleiden (esim. diskanttipahkat) teossa OK jos hartsia jää yli?
MarkoN
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.07.2011 12:19

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja Petri Sironen » 01.09.2012 00:15

Parempi, että tekee mieluummin ylitukevan kuin sitten kiroilee jälkikäteen kun kotelo elää basson tahdissa..
Petri Sironen
Petri Sironen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 129
Liittynyt: 10.02.2012 19:35
Paikkakunta: Iitti/Huutotöry

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja Mika Virolainen » 01.09.2012 21:34

En oikein ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmisten pitää vääntää se subbarikotelo lasikuidusta sinne varapyörän monttuun. Olen rakentanut noita itse monia ja vielä en ole koskaan autoon/asennukseen törmännyt missä sitä ei olisi puusta pystynyt tekemään. Kunnon vanerista kun tekee niin väitän että aina on parempi lopputulos ja säästyy siltä hartsin lutraamiselta. Joskus saattaa joutua tekemään hieman mutkikkaamman mutta aina on onnistuttu.
Mika Virolainen
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2011 17:18

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja Petri Sironen » 01.09.2012 23:00

Mdf:stä olen itsekin tehnyt kotelot omaan ja pojan autoon varapyöränmonttuun.
Joissain autoissa vaan on ongelma se varapyörän kotelon koko.. Joskus joutuu ottamaan kaiken tilan käyttöön, ellei sitten halua nostaa pohjalevyä ylemmäksi.

Helpoin ja halvin ratkaisu se puukoteko kuitenkin on, jos vaan tila riitää..
Petri Sironen
Petri Sironen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 129
Liittynyt: 10.02.2012 19:35
Paikkakunta: Iitti/Huutotöry

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja MarkoN » 02.09.2012 09:54

Tässä tapauksessa sijoituspaikka ei ole varapyörämonttu, ja tila on kortilla, siksi kuidusta. Subbari tulee tavaratilan takanurkkaan tavarakotelon paikalle, ja toi kotelo toimii mukavasti muottina. Lisäksi kuidun käyttöä puoltaa se että etulevy ei tule olemaan suora, eikä tuollaisen muodon tekeminen puusta niin helposti onnistu. Päädyinkin siihen että käytän levyä tukemaan rakennetta niin paljon kuin mahdollista, ja kuidulla sitten vaan kulmien pyöristykset, etulevyn reunat, sekä pari kaarevaa seinän osaa.
MarkoN
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.07.2011 12:19

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja Petri Sironen » 05.09.2012 01:31

Muista laittaa kuitua tarvittaviin kohtiin vähintään 10mm paksuudelta, muuten ei tule tukeva.
Saa olla paksuutta vaikka enemmänkin jos vain kotelon sisätilavuus antaa myöden tehdä niin.

Kotelo ei ole koskaan liian tukeva..
Petri Sironen
Petri Sironen
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 129
Liittynyt: 10.02.2012 19:35
Paikkakunta: Iitti/Huutotöry

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 05.09.2012 20:52

Tiheä, salmiakkikuvioinen teräsverkko siellä kuitukerrosten välissä tukevoittaisi kummasti rakennetta. Siis sellainen samantyylinen, mitä autoihin myydään maskiverkoksi, mutta teräksisenä...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Lasikuidun menekki subbarikoteloon

ViestiKirjoittaja MarkoN » 06.09.2012 08:00

Joo toimin ilmeisesti seuraavasti: otan tavaratilan kotelosta muodon sisäpuolelta aluksi parilla kuitukerroksella, ja sen jälkeen suorille pinnoille sisä ja ulkopuolelle 6mm filmivanerin jonka laminoin ja ruuvaan kuituun ja toisiinsa kiinni. Sitten teen nuo mutkakohdat kuiduttamalla lisää kuitukerroksia. Sisälle vielä tukiristikkoa joka sitoo seinämät toisiinsa kiinni. Etulevy tulee 18mm filmivanerista ja kuidusta sen mukaan miten paljon toi muotoilua vaatii. Tilavuus on hieman kortilla hieman riippuen siitä miten paljon syvemmän tuosta subbarikotelosta voi tehdä verrattuna tuohon alkuperäiseen tavarakoteloon. Mut kai toi vanhempi Pioneerin 12" lituska toimii jo 10l -netto kotelossa jos niin pieneksi jää. :roll:
MarkoN
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.07.2011 12:19

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aazomoweyaf ja 2 vierailijaa

cron