Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.



Keskustelua autohifistä.

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 04.10.2012 11:27

"Valmistajan suosittelemat kotelo koot:
35-50 litrainen suljettu kotelo
56 litrainen refleksikotelo 26cm pitkällä 4" AeroPortilla"

http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gzuw12sq.html
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 04.10.2012 20:34

Noh valmistajan suositukset on aina vähän... :?

Itse ainakin mielluummin suosin kokemukseen perustuvia kotelosuosituksia, jos niitä vaan on saatavilla... ;)
Joskus menee yksiin valmistajan/ maahantuojan suosituksen kanssa, joskus ei...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Timo Wirtanen » 04.10.2012 20:59

Asiasta aidanseipääseen.. Nyt kun vilkaisin subin peksejä niin pakko taas ihmetellä. Silloin kun herrat Thiele ja Small oli kovia jätkiä, niin subbari 0,63 Qts arvolla olisi naurettu pihalle ja todettu että lelu mikä lelu.

Arvohan ei suoranaisesti ole este hyvälle äänenlaadulle, mutta kotelonlaskenta ohjelmat ainakin paskoo alleen :D
Avatar
Timo Wirtanen
 
Viestit: 136
Liittynyt: 14.04.2011 12:53
Paikkakunta: Jollimäki

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Henrik Tiainen » 04.10.2012 22:22

tuomas rautio kirjoitti:Noh valmistajan suositukset on aina vähän... :?

Itse ainakin mielluummin suosin kokemukseen perustuvia kotelosuosituksia, jos niitä vaan on saatavilla... ;)
Joskus menee yksiin valmistajan/ maahantuojan suosituksen kanssa, joskus ei...


Jotain perusteluja olisi mukava kuulla. Vaikka ihan sellainen lyhyt, korkeintaan yksi A4- sivu, riittää tästä aiheesta. Asiassa pysymisestä plussaa.
Henrik Tiainen
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27.01.2011 13:47

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 07.10.2012 18:03

Nyt mitään romaania jaksa aiheesta rustata, mutta aika monen valmistajan suosittelema kotelokoko vaan tahtoo olla käytännössä parhaan mahdollisen äänenlaadun kannalta hieman pieni. Ja siis ihan käytännössä todettu juttu. Vaikka toki sitten taas on joitakin, vaikkapa esim. SPL Dynamics, jonka subeille on todettu mm. dynamiikan ja tarkkuuden suhteen parempien kotelotilavuuksien olevan hieman valmistajan suosituksia pienempiä.

Joillakin valmistajilla kotelosuositus on käytännössäkin hyväksi todettu, mutta sokeasti en siis ainakaan itse luottaisi...

Mutta kukin taaplatkoot tyylillään. Jos uskaltaa luottaa valmistajan suositukseen, niin siitä vaan, ei se väärinkään ole. Paljon parempi kuin hatusta vedytty. Mutta jos kokemuspohjaista tietoa on saatavilla hyväkksi todetusta kotelokoosta ja -tyypistä, niin itse ainakin mielluummin luotan niihin. Meni ne sitten yksiin valmistajan suosituksen kanssa tai ei...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 08.10.2012 12:20

Timo Wirtanen kirjoitti:Asiasta aidanseipääseen.. Nyt kun vilkaisin subin peksejä niin pakko taas ihmetellä. Silloin kun herrat Thiele ja Small oli kovia jätkiä, niin subbari 0,63 Qts arvolla olisi naurettu pihalle ja todettu että lelu mikä lelu.

Arvohan ei suoranaisesti ole este hyvälle äänenlaadulle, mutta kotelonlaskenta ohjelmat ainakin paskoo alleen :D


Noh, sopii hyvin free-airiin tuolla QTS:llä... :D

Asia jota olen itsekin useasti ihmetellyt, on se että miksi tehdään subeja joiden parametrit ovat ihan kummallisia ja joille ei voi laskea koteloa parametrien perusteella? Varmasti olisi mahdollista tehdä sellaisia joissa parametrit ovat normaalit ja silti saada haluttu lopputulos. Tosiasia kuitenkin on, että T/S-parametrien mukaan tehdyssä kotelossa elementit kuitenkin noin ylipäätään tuppaavat toimimaan aika hyvin... joten miksi siis pitää tehdä elementtejä, joiden kotelonrakentamisessa pitää käyttää arvailua?

Itse en ole mikään valmistajan suosituksien ystävä minäkään, ne kun ovat valitettavan usein ihan liian pieniä hyvän äänenlaadun kannalta. Ongelmallista on, että joskus tosiaan suositukset ovat oikeita mutta kun sitä ei voi mistään tietää etukäteen.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Henrik Tiainen » 13.10.2012 16:33

tuomas rautio kirjoitti:Nyt mitään romaania jaksa aiheesta rustata, mutta aika monen valmistajan suosittelema kotelokoko vaan tahtoo olla käytännössä parhaan mahdollisen äänenlaadun kannalta hieman pieni. Ja siis ihan käytännössä todettu juttu. Vaikka toki sitten taas on joitakin, vaikkapa esim. SPL Dynamics, jonka subeille on todettu mm. dynamiikan ja tarkkuuden suhteen parempien kotelotilavuuksien olevan hieman valmistajan suosituksia pienempiä.

Joillakin valmistajilla kotelosuositus on käytännössäkin hyväksi todettu, mutta sokeasti en siis ainakaan itse luottaisi...

Mutta kukin taaplatkoot tyylillään. Jos uskaltaa luottaa valmistajan suositukseen, niin siitä vaan, ei se väärinkään ole. Paljon parempi kuin hatusta vedytty. Mutta jos kokemuspohjaista tietoa on saatavilla hyväkksi todetusta kotelokoosta ja -tyypistä, niin itse ainakin mielluummin luotan niihin. Meni ne sitten yksiin valmistajan suosituksen kanssa tai ei...


Eli jos toimii yhdessä autossa ja yksillä säädöillä hyvin, niin se kumoaa valmistajan suositukset? Onko siis niin, että Tuomas Rautio osaa suunnitella subille paremman subi-koteloyhdistelmän kuin valmistajan koulutettu työntekijä? Paksua...

-HT
Henrik Tiainen
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27.01.2011 13:47

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 13.10.2012 17:47

:lol:
Jumbbane
 
Viestit: 469
Liittynyt: 29.01.2011 12:31
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Juha Tuomola » 13.10.2012 19:32

Henrik Tiainen kirjoitti:
tuomas rautio kirjoitti:Nyt mitään romaania jaksa aiheesta rustata, mutta aika monen valmistajan suosittelema kotelokoko vaan tahtoo olla käytännössä parhaan mahdollisen äänenlaadun kannalta hieman pieni. Ja siis ihan käytännössä todettu juttu. Vaikka toki sitten taas on joitakin, vaikkapa esim. SPL Dynamics, jonka subeille on todettu mm. dynamiikan ja tarkkuuden suhteen parempien kotelotilavuuksien olevan hieman valmistajan suosituksia pienempiä.

Joillakin valmistajilla kotelosuositus on käytännössäkin hyväksi todettu, mutta sokeasti en siis ainakaan itse luottaisi...

Mutta kukin taaplatkoot tyylillään. Jos uskaltaa luottaa valmistajan suositukseen, niin siitä vaan, ei se väärinkään ole. Paljon parempi kuin hatusta vedytty. Mutta jos kokemuspohjaista tietoa on saatavilla hyväkksi todetusta kotelokoosta ja -tyypistä, niin itse ainakin mielluummin luotan niihin. Meni ne sitten yksiin valmistajan suosituksen kanssa tai ei...


Eli jos toimii yhdessä autossa ja yksillä säädöillä hyvin, niin se kumoaa valmistajan suositukset? Onko siis niin, että Tuomas Rautio osaa suunnitella subille paremman subi-koteloyhdistelmän kuin valmistajan koulutettu työntekijä? Paksua...

-HT


Eli myöskään kukaan esim. BMW:n tehtaan ulkopuolinen henkilö ei osaa virittää autoa tehokkaammaksi kuin tehtaan "koulutettu työntekijä" tehtaan tiloissa tekee?

Nuo kotelosuositukset on tosiaan suosituksia, eikä ne päde jokaiseen käyttötarkoitukseen, ei aina optimaalisesti edes tehtaan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen.
Nissan Primera GT
Avatar
Juha Tuomola
 
Viestit: 437
Liittynyt: 29.01.2011 21:55
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia GZ:n uudesta SQ-subista.

ViestiKirjoittaja Henrik Tiainen » 13.10.2012 23:13

Juha Tuomola kirjoitti:
Eli myöskään kukaan esim. BMW:n tehtaan ulkopuolinen henkilö ei osaa virittää autoa tehokkaammaksi kuin tehtaan "koulutettu työntekijä" tehtaan tiloissa tekee?

Nuo kotelosuositukset on tosiaan suosituksia, eikä ne päde jokaiseen käyttötarkoitukseen, ei aina optimaalisesti edes tehtaan ilmoittamaan käyttötarkoitukseen.


Koulutettu työntekijä sentään rassaa BMW:tä eikä Primeraa. :lol:

Tehokkaammaksi varmaan saa joku muukin, mutta joku osa-alue siinä kärsii - siinä tehtaan kannalta kompromissi tuleekin ilmi. Sen ei kuulukaan olla paras, mutta sen kuuluu olla aloitusasetus. Jos tällä palstalla joutuu kysymään tietoa, ei ole varmaankaan syytä itse alkaa vääntämään uutta designia. Sama kuin kaveri ottaisi nokka-akselin käteen ja kyselisi täältä neuvoja sen hiomisessa.

Melkein 20 vuotta tätä harrastusta vääntäneenä tiedän, ettei aina ole helppoa niellä se tosiasia, että joku tietää vielä paremmin kuin ihan itte. Pääasiasiassa suunnittelija on kuitenkin kokeillut / päätynyt kokemuksen perusteella johokin suositukseen. Omassa autossa on nuo suositukset pelittäneet todella hyvin, siitä ei ole koskaan jäänyt soundi kiinni (viimeisten 10 vuoden aikana olen tehnyt yhden ainoan kotelon eri tilavuuteen kuin mitä valmistaja suosittelee). Notta se siitä paskanjauhannasta - tehkää parempi jos osaatte. Muutama on tullut vuosien varrella arvosteltua, eikä aina pelkkää positiivista ole ollut sanottavana...¨

Ja tähän kaikki hymiöt.
Henrik Tiainen
 
Viestit: 100
Liittynyt: 27.01.2011 13:47

EdellinenSeuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 3 vierailijaa

cron