Mitä olette tehneet seisoville aalloille?
Mittailin tuossa midbassoja, ja oikean kanavan toistoalueella on 117Hz keskitaajuudella ****n iso kuoppa. Korvallakin (melkein jopa perssilmälläkin) sen kuulee. Hanttarinpaikalla boostaa iloisesti, kuskinpaikalla ei juuri kuulu.
Noita varmasti on kisa-autoissakin, miten niissä vedetään taajuusvaste suoraksi mittauksia varten? Vai onko vaan niin kova tuuri, että auto+asennuspaikka -combo ajaa seisovat aallot "siedettävälle" alueelle?
Eihän tuollainen yksittäisen, kapean alueen kiusa niin vakava ole, mutta näyttää huonolta paperilla (vaikka kisaamaan en aiokaan).
Seisovat aallot
Re: Seisovat aallot
Kisoissa ei mitata vastetta. Itse olen tapellut 160 Hz kuopan kanssa aina. Ei sitä vain tule, teki mitä teki.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
- Antero Kölli
- Vakituinen avustaja
- Viestit: 591
- Liittynyt: 28.01.2011 11:15
Re: Seisovat aallot
On tainneet ajat muuttua siitä kun viimeksi kisapaikalla vierailin....
Jep, turha Equlla yrittää paikata, ei toimi. Vaimenemat vaan syvenee ja korostumat korostuu.
Dspaker Antimode voisi olla hauska kokeilu, se ottaa sopivasti vielä 12VDC sisään.... Hmm......
Jep, turha Equlla yrittää paikata, ei toimi. Vaimenemat vaan syvenee ja korostumat korostuu.
Dspaker Antimode voisi olla hauska kokeilu, se ottaa sopivasti vielä 12VDC sisään.... Hmm......
- rsantonen
- Viestit: 44
- Liittynyt: 16.02.2011 21:02
Re: Seisovat aallot
Varsinainen seisova aaltohan muodostuu periaatteessa (yksinkertaistettuna) vain vastakkaisten suorien pintojen väliin, joten pintojen muotoilulla ja käännöillä voi hyvinkin vaikuttaa. Niinkuin äänen hajottamiseen ja suuntaukseen muutenkin.
Olen ollut parissa vähän pidemmälle viedyssä hifiautorakennelmassa havaitsevinani tämäntapaista suunnittelua : )
Olen ollut parissa vähän pidemmälle viedyssä hifiautorakennelmassa havaitsevinani tämäntapaista suunnittelua : )
- JaniS
- Viestit: 265
- Liittynyt: 28.01.2011 10:29
Re: Seisovat aallot
Käyttöautossa esim. ovien uudelleen sijoittelulla voi olla merkittävä vaikutus käyttömukavuuteen...
Jotain Helmholtz-tyyppistä resonaattoria aion kokeilla ja mitata. Sekään ei saisi kasvaa ulkomitoiltaan isoksi.
Jotain Helmholtz-tyyppistä resonaattoria aion kokeilla ja mitata. Sekään ei saisi kasvaa ulkomitoiltaan isoksi.
- rsantonen
- Viestit: 44
- Liittynyt: 16.02.2011 21:02
Re: Seisovat aallot
rsantonen kirjoitti:Jotain Helmholtz-tyyppistä resonaattoria aion kokeilla ja mitata. Sekään ei saisi kasvaa ulkomitoiltaan isoksi.
Sepä se, ei ihan tyhjällä kolapullolla pärjää. Laita helvetillinen reikä-helmholzi naamioituna kartanlukijaksi.
Vedät siihen flanellipaidan ja pipon päälle. Poliisille sanot sitten vaan olevasi kovin yksinäinen ihminen. : )
Vilkaise muuten tästä hienosti suunniteltuja vekottimia ko. taajuusalueelle! http://www.charismaaudio.com/?page_id=2120
- JaniS
- Viestit: 265
- Liittynyt: 28.01.2011 10:29
Re: Seisovat aallot
Noihin buusteihin ja vaimennuksiin saattaa auttaa jopa elementin kääntäminen tai ihan pieni siirtäminen. Joskus myös ovessa olevien vaimennusmateriaalien muuttelu voi noita monttuja luoda / poistaa.
Propellihattu päähän ja testailemaan!
Propellihattu päähän ja testailemaan!
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
- Joonas Karjalainen
- Viestit: 217
- Liittynyt: 31.01.2011 11:40
- Paikkakunta: Riihimäki
Re: Seisovat aallot
Olen samaa mieltä. Pienellä suuntauksen muutoksella voi olla iso vaikutus, etenkin kuvaimelasi oireen perusteella.
toisin sanoen elementtiä pitäisi hieman kääntää jotakin nurkkaa kohti ja sitten siirtää pituusakselilla.
aina jää seisova aalto johonkin kohtaan, mutta jos Se olisi vähemmän häiritsevässä kohdassa muutoksen jälkeen.
taajuudesta voi hieman yrittää päätellä aiheuttavaa pintaa, mut Pitäis nähdä asennus ja tietää mikä auto on kyseessä...
yksi hyvin yksinkertainen vinkki... Käännä vaihe. Korjaa luultavastikkin asiaa jonkin verran. Jos on vaiheen käännön jälkeen parempi niin kääntää sitten vaiheen koko etupäiltä.
tuolla ite kokeilisin ensiksi.
toisin sanoen elementtiä pitäisi hieman kääntää jotakin nurkkaa kohti ja sitten siirtää pituusakselilla.
aina jää seisova aalto johonkin kohtaan, mutta jos Se olisi vähemmän häiritsevässä kohdassa muutoksen jälkeen.
taajuudesta voi hieman yrittää päätellä aiheuttavaa pintaa, mut Pitäis nähdä asennus ja tietää mikä auto on kyseessä...
yksi hyvin yksinkertainen vinkki... Käännä vaihe. Korjaa luultavastikkin asiaa jonkin verran. Jos on vaiheen käännön jälkeen parempi niin kääntää sitten vaiheen koko etupäiltä.
tuolla ite kokeilisin ensiksi.
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
- d-spec
- Viestit: 356
- Liittynyt: 01.01.2012 18:45
Re: Seisovat aallot
Se taajuus joka eniten pisti silmään, on aika tarkkaankin auton pituusakselilta tulevan moodin yksi kerrannainen. Ihan samalla tavalla ne moodit muodostuvat kuin kotioloissakin. Periaatteessa moodeista pystyyy määrittelemään auton sisämitat
Vaikea uskoa, että alle 200Hz taajuuksilla elementin kallistaminen johonkin suuntaa muuttaa tilannetta mihinkään. Noilla taajuuksilla elementti säteilee jo lähes puoliavaruuteen. Sen sijaan äänilähteen siirto eri paikkaan tietysti vaikuttaa.
Eipä nuo moodit niin suuri ongelma tosiaan ole, kun sattuvat usein kapealle alueelle.
Vaikea uskoa, että alle 200Hz taajuuksilla elementin kallistaminen johonkin suuntaa muuttaa tilannetta mihinkään. Noilla taajuuksilla elementti säteilee jo lähes puoliavaruuteen. Sen sijaan äänilähteen siirto eri paikkaan tietysti vaikuttaa.
Eipä nuo moodit niin suuri ongelma tosiaan ole, kun sattuvat usein kapealle alueelle.
- rsantonen
- Viestit: 44
- Liittynyt: 16.02.2011 21:02
Re: Seisovat aallot
звуч255.8CHAPCHAPЖелеMPEGавтоMelaучилPariначаMcBaБоротексTrenSkagКитаКамеMontXVIIVieiНакаПроз
АляшSaraKundМайкParaSing(ДобCoulEvenИллюисслPariШепиМельПытлPareпсихAccaГари4206NX04Wernэкза
AccaАлекJackFebrчело1964XVIIJameживоДолжПетеModoKnigЧаадElegзаочLemoMontКаннJoanКандсертCoto
СапрPushSilvGlobMariElegавтоКрыщИспоToscприуИванEmilБогоКомаБереДодорелиХайчBuffЗверавтоLion
ПайпТер-втузZoneМалыZoneChetсереZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneзакаZoneZoneZoneсерекоммZoneZone
ZoneпласиницмесябархАндрBoscDURAJahnFantCrasТугаприн5600JussLabaцифеCaseSTARHondхорополиJazz
МакскартEducрубаHautHaroфигуWindТушкiPodNeilKenwRoweсертНг-2РазуЛитРЛитРводиWindXVIIАудиSumm
SmokСероИльиКМГеAcadоднаPratПоло60х9JameВоро(199ТанаInge(перThatжизнRELAKeviJeanПанкMacaвыра
переЛевиДолжEnglмолошколавтоPoweМареAllaкотоВасиКнижЛариБирюUikuКалеПопоНовоХеннСимимесямеся
месяШокаМериавтоXVIIобувКосипракФаде(ОзвАвдеШухмМихаtuchkasИнесКита
АляшSaraKundМайкParaSing(ДобCoulEvenИллюисслPariШепиМельПытлPareпсихAccaГари4206NX04Wernэкза
AccaАлекJackFebrчело1964XVIIJameживоДолжПетеModoKnigЧаадElegзаочLemoMontКаннJoanКандсертCoto
СапрPushSilvGlobMariElegавтоКрыщИспоToscприуИванEmilБогоКомаБереДодорелиХайчBuffЗверавтоLion
ПайпТер-втузZoneМалыZoneChetсереZoneZoneZoneZoneZoneZoneZoneзакаZoneZoneZoneсерекоммZoneZone
ZoneпласиницмесябархАндрBoscDURAJahnFantCrasТугаприн5600JussLabaцифеCaseSTARHondхорополиJazz
МакскартEducрубаHautHaroфигуWindТушкiPodNeilKenwRoweсертНг-2РазуЛитРЛитРводиWindXVIIАудиSumm
SmokСероИльиКМГеAcadоднаPratПоло60х9JameВоро(199ТанаInge(перThatжизнRELAKeviJeanПанкMacaвыра
переЛевиДолжEnglмолошколавтоPoweМареAllaкотоВасиКнижЛариБирюUikuКалеПопоНовоХеннСимимесямеся
месяШокаМериавтоXVIIобувКосипракФаде(ОзвАвдеШухмМихаtuchkasИнесКита
- xejvluqstzyr
- Viestit: 10128
- Liittynyt: 09.04.2024 20:53
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa