Seisovat aallot



Keskustelua autohifistä.

Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja rsantonen » 07.03.2013 16:42

Mitä olette tehneet seisoville aalloille?

Mittailin tuossa midbassoja, ja oikean kanavan toistoalueella on 117Hz keskitaajuudella ****n iso kuoppa. Korvallakin (melkein jopa perssilmälläkin) sen kuulee. Hanttarinpaikalla boostaa iloisesti, kuskinpaikalla ei juuri kuulu.

Noita varmasti on kisa-autoissakin, miten niissä vedetään taajuusvaste suoraksi mittauksia varten? Vai onko vaan niin kova tuuri, että auto+asennuspaikka -combo ajaa seisovat aallot "siedettävälle" alueelle?

Eihän tuollainen yksittäisen, kapean alueen kiusa niin vakava ole, mutta näyttää huonolta paperilla (vaikka kisaamaan en aiokaan).
rsantonen
 
Viestit: 44
Liittynyt: 16.02.2011 21:02

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 07.03.2013 17:06

Kisoissa ei mitata vastetta. Itse olen tapellut 160 Hz kuopan kanssa aina. Ei sitä vain tule, teki mitä teki.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja rsantonen » 07.03.2013 17:20

On tainneet ajat muuttua siitä kun viimeksi kisapaikalla vierailin.... :lol:

Jep, turha Equlla yrittää paikata, ei toimi. Vaimenemat vaan syvenee ja korostumat korostuu.

Dspaker Antimode voisi olla hauska kokeilu, se ottaa sopivasti vielä 12VDC sisään.... Hmm......
rsantonen
 
Viestit: 44
Liittynyt: 16.02.2011 21:02

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja JaniS » 07.03.2013 21:34

Varsinainen seisova aaltohan muodostuu periaatteessa (yksinkertaistettuna) vain vastakkaisten suorien pintojen väliin, joten pintojen muotoilulla ja käännöillä voi hyvinkin vaikuttaa. Niinkuin äänen hajottamiseen ja suuntaukseen muutenkin.
Olen ollut parissa vähän pidemmälle viedyssä hifiautorakennelmassa havaitsevinani tämäntapaista suunnittelua : )
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja rsantonen » 07.03.2013 21:48

Käyttöautossa esim. ovien uudelleen sijoittelulla voi olla merkittävä vaikutus käyttömukavuuteen...

Jotain Helmholtz-tyyppistä resonaattoria aion kokeilla ja mitata. Sekään ei saisi kasvaa ulkomitoiltaan isoksi.
rsantonen
 
Viestit: 44
Liittynyt: 16.02.2011 21:02

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja JaniS » 07.03.2013 22:19

rsantonen kirjoitti:Jotain Helmholtz-tyyppistä resonaattoria aion kokeilla ja mitata. Sekään ei saisi kasvaa ulkomitoiltaan isoksi.


Sepä se, ei ihan tyhjällä kolapullolla pärjää. Laita helvetillinen reikä-helmholzi naamioituna kartanlukijaksi.
Vedät siihen flanellipaidan ja pipon päälle. Poliisille sanot sitten vaan olevasi kovin yksinäinen ihminen. : )

Vilkaise muuten tästä hienosti suunniteltuja vekottimia ko. taajuusalueelle! http://www.charismaaudio.com/?page_id=2120
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja Joonas Karjalainen » 08.03.2013 15:04

Noihin buusteihin ja vaimennuksiin saattaa auttaa jopa elementin kääntäminen tai ihan pieni siirtäminen. Joskus myös ovessa olevien vaimennusmateriaalien muuttelu voi noita monttuja luoda / poistaa.

Propellihattu päähän ja testailemaan!
Juuri mitäänhän en mistään tiedä.. ja mullahan on mukana aivan väärät paperit..
Joonas Karjalainen
 
Viestit: 217
Liittynyt: 31.01.2011 11:40
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja d-spec » 09.03.2013 11:21

Olen samaa mieltä. Pienellä suuntauksen muutoksella voi olla iso vaikutus, etenkin kuvaimelasi oireen perusteella.

toisin sanoen elementtiä pitäisi hieman kääntää jotakin nurkkaa kohti ja sitten siirtää pituusakselilla.
aina jää seisova aalto johonkin kohtaan, mutta jos Se olisi vähemmän häiritsevässä kohdassa muutoksen jälkeen.

taajuudesta voi hieman yrittää päätellä aiheuttavaa pintaa, mut Pitäis nähdä asennus ja tietää mikä auto on kyseessä...

yksi hyvin yksinkertainen vinkki... Käännä vaihe. Korjaa luultavastikkin asiaa jonkin verran. Jos on vaiheen käännön jälkeen parempi niin kääntää sitten vaiheen koko etupäiltä.

tuolla ite kokeilisin ensiksi.
Gladen Mosconi.
E-Cat 3000 SM1 -16
S-Cat 4000€ SM1 -17
Dillmann Mikko.
d-spec
 
Viestit: 356
Liittynyt: 01.01.2012 18:45

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja rsantonen » 11.03.2013 21:51

Se taajuus joka eniten pisti silmään, on aika tarkkaankin auton pituusakselilta tulevan moodin yksi kerrannainen. Ihan samalla tavalla ne moodit muodostuvat kuin kotioloissakin. Periaatteessa moodeista pystyyy määrittelemään auton sisämitat :lol:

Vaikea uskoa, että alle 200Hz taajuuksilla elementin kallistaminen johonkin suuntaa muuttaa tilannetta mihinkään. Noilla taajuuksilla elementti säteilee jo lähes puoliavaruuteen. Sen sijaan äänilähteen siirto eri paikkaan tietysti vaikuttaa.

Eipä nuo moodit niin suuri ongelma tosiaan ole, kun sattuvat usein kapealle alueelle.
rsantonen
 
Viestit: 44
Liittynyt: 16.02.2011 21:02

Re: Seisovat aallot

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 10.04.2024 20:46

xejvluqstzyr
 
Viestit: 10128
Liittynyt: 09.04.2024 20:53

Seuraava

Paluu Autohifi

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron