talvirenkaat...



Keskustelua autoista ja niiden rakentamisesta.

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 04.01.2012 11:21

Itellä pyörii auton alla Bridgestone Blizzak Nordic kitkat ja olen niihin todella tyytyväinen. Vaikka ne on valmistettu 2007 ja oli käyttämättömät ostaessa niin niistä ei lytynyt mitään vikaa kun tarkistus tehtiin. Hintaahan noilla ei ollu kuin 180€ kierros :D. Aikaisemmin on ollut nastat mutta enää en sellaisia halua. Näillä keleillä mitä on ollut niin nastat olisi jo jääneet matkan varrelle aikoja sitten.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja Pasi Kalliojärvi » 04.01.2012 15:05

Kylläpäs oli taas tämän aamun lumipyryssä motarin vasenta kaistaa motarinopeutta töihin ajaessa mukavaa että oli kunnon nastarenkaat alla. Mitä lie renkaita niillä oikeaa kaistaa ajavilla oli alla kun motarilla taajamanopeutta köröttelivät. :mrgreen:
Avatar
Pasi Kalliojärvi
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 249
Liittynyt: 07.01.2011 20:07
Paikkakunta: Lempäälä

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 05.01.2012 23:40

Jussi Luoma-aho kirjoitti:Vajaa vuosi sitten kun vaihdoin autoa, niin talvitassuina mukana tuli uudet Hakkapeliitta 4:t.


Ehh... Pakko tähän kommentoida... Eli uudet hakkapeliitta neloset vai? Jooh, voihan ne ajamattomat/ vähän ajetut olla, mutta missään mielessä vanha talvirengas, tai ylipäätäs vanha rengas ei ole uuden veroinen. Siis tarkoitan renkaan todellista valmistusajankohtaa ja sen merkitystä. En siis suinkaan sitä, paljonko renkaalla on ajokilometrejä takanaan. Milloin lie "hakka4:sta" viimeksi todellisuudessa valmistettu? Kolmekkin vuotta (3V) vanhoissa renkaissakin alkaa jo esimerkiksi pitoon vaikuttamaan kumiseoksen ajan myötä tapahtuva koveneminen aikalailla merkittävissä määrin.

Kuten edellä jo mainitsin, niin itsellä siis Kellyt, jotka kumiseokseltaan ja kuvioltaan vastaa emäyhtymän (goodYear) vanhaa mallistoa. Siltiu itse renkaat kuitenkin ovat kohtuullisen uudet, esim. omassa autossa viikolla 32 vuonna 2010 valmistetut yksilöt, GoodYearin valikoimasta ko. seos ja pintakuvio on poistunut jo vuosia sitten. Jo renkaan pintaa tunnustelemalla huomaa eron GoodYearin ns. alkuperäisversioon (silloin joskus hyvin harvoin, kun GoodYearin alkuperäisversiota tuosta siis vielä auton alla sattuu näkemään, aika loppuunajettujahan ne kaikki jo tahtoo olla kuiten), joihin noi siis perustuu, vaikka kumiseos ja kuvio siis edelleenkin on siis täysin samoja. Mikä tekee eron, on nimenomaan kumiseoksen kovettuminen ajan myötä. GoodYearina kun ko. rengasta siis edelleenkään ei ole valmistettu enää vuosiin.

Jos nyt pitää viel'ä verrokkia antaa, niin vanhempieni autossa on selvästi uudempaa GoodYearin tiuotantoa ja suunnittelua olevat nastat alla kolmatta talvea. Vaikka nyt oman kehun joku väittääkin haisevan, niin sen verta on tullut erinäisistä syistä johtuen vanhempien autolla ajattua, että rohkenen kyllä väittää vanhempieni autossa olevan suhteellisen selvästi liukkaammat renkaat, kuin omassa autossani. Olkoonkin, että niiden kuvio ja kumiseos siis ovat selvästi uudempaa versiota...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 06.01.2012 00:29

Ihan muuten mielenkiinnosta kysymys kaikille niille, jotka täällä halppisrenkaita jyrää lyttyyn: Millä perusteella kaikki hiemankin edullisemmat renkaat ovat paskoja? Siis kannattamattomia ostoksia ominasuuksia ajatellen? Jos vaikka Kellyt otetaan esimerkiksi, niin vastaavat siis edelleenki täysin emäyhtymän (GoodYear, joka siis on aikalaillakin tunnettu merkki) jo markkinoilta poistunutta mallistoa, jota kukaan aikanaan ei varmasti ole kovin pahasti voinut moittia. Sekö, että merkki kyljessä onkin yhtäkkiä jotain muuta, kuin se kaikkien tuntema GoodYear?

Tai ei se tarvi olla Kellykään, vaan ihan mikä tahansa kumiseokseltaan ja kuvioltaan jonku tunnetumman rengasvalmistajan jo poistuneen malliston tuote, jota esim. joku ko. merkin tytärmerkki nykyään myy omalla nimellään....

Ja siis joo, kyllä halppismerkeissä huonojakin on, mutta siis mikä niistä kaikista mukamas niin huonoja tekee? Se mlähinnä tässä kiinnostaa? Ne kaikki kun siis todellakaan ei ole kuitenkaan niiden ns. halpamerkkien omaa suunnittelua/ kehittelyä...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja teemu tanninen » 06.01.2012 11:19

Itellä on huonoin kokemus Kumhon renkaista. Joskus tullut sellaiset ostettua ja neljäsät renkaasta yksi tyhjeni koko ajan. Takuuna sain uuden ja sekin tyhjeni. Parhaimmat talvirenkaat on olleet Auris (tai joku sellainen) merkkiset ja ne oli todella halvat. Kolme talvea niillä tuli ajettua ja viimeisenä talvena vasta lähti nastat ja pinta kului oikein kunnolla. Jos oikein muistan niin ne maksoi 220 euroo.
Pioneer PRS, Ground Zero Nuclear
Avatar
teemu tanninen
 
Viestit: 639
Liittynyt: 01.02.2011 13:58
Paikkakunta: Lieto

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja Jami Karhu » 06.01.2012 12:04

Muutaman renkaan vanteelle kääntäneenä on tullut havaittua, että niissä halvemmissa renkaissa on useammin ei pyöreitä renkaita ja milläs teet soikeasta pyöreän... Ja juu, tiedän ettei täydellistä ympyrää ole olemassa.
Itselläni nyt kolmatta talvea Kleberin nastat (175/65R14). Vetopäässä rupee kumi antautumaan, nastat on pysyneet hyvin kiinni, ajotavasta huolimatta. Rengasmelusta en osaa sanoa, kun sen verran muita suhinoita autossa.
Jami Karhu
 
Viestit: 52
Liittynyt: 01.02.2011 17:44

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 06.01.2012 13:52

tuomas rautio kirjoitti:Ihan muuten mielenkiinnosta kysymys kaikille niille, jotka täällä halppisrenkaita jyrää lyttyyn: Millä perusteella kaikki hiemankin edullisemmat renkaat ovat paskoja? Siis kannattamattomia ostoksia ominasuuksia ajatellen? Jos vaikka Kellyt otetaan esimerkiksi, niin vastaavat siis edelleenki täysin emäyhtymän (GoodYear, joka siis on aikalaillakin tunnettu merkki) jo markkinoilta poistunutta mallistoa, jota kukaan aikanaan ei varmasti ole kovin pahasti voinut moittia. Sekö, että merkki kyljessä onkin yhtäkkiä jotain muuta, kuin se kaikkien tuntema GoodYear?

Tai ei se tarvi olla Kellykään, vaan ihan mikä tahansa kumiseokseltaan ja kuvioltaan jonku tunnetumman rengasvalmistajan jo poistuneen malliston tuote, jota esim. joku ko. merkin tytärmerkki nykyään myy omalla nimellään....

Ja siis joo, kyllä halppismerkeissä huonojakin on, mutta siis mikä niistä kaikista mukamas niin huonoja tekee? Se mlähinnä tässä kiinnostaa? Ne kaikki kun siis todellakaan ei ole kuitenkaan niiden ns. halpamerkkien omaa suunnittelua/ kehittelyä...


Onhan sille joku syy miksi se emäyhtymä on lopettanut kyseisen mallin valmistamisen, mahdollisesti jopa siksi että ovat kehittäneet uuden ja paremman mallin.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 06.01.2012 15:04

Siis tottakai uusia kehitetään koko ajan. Mutta kun kyse ei ollut siitä. Kyse oli siitä, että onko uusi, merkkivalmistajan vanhentuneeseen mallistoon täysin perustuva halppisrengas yhtään sen huonompi, kuin mitä se alkuperäismalli siitä on ollut?

Ja onnko se uusi malli välttämättä kovin paljoa kuitenkaan parempi loppupeleissä?

Oma ajotyyli on pikemminki rengaiden rajoja hakeva, kuin hyssyttely tientukkona. Sellaista tilannetta ei kuitenkaan oo nykyisillä renkailla vielä vastaan tullut, joista uusilla merkkirenkailla olisi selvinnyt merkittävissä määrin paremmin. Sellaisia kyllä paljonkin, joissa monien muiden renkaiden alla ollessa oisi voinut tulla hyvin pahaakin jälkeä....
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja Tero Tanninen » 06.01.2012 22:07

tuomas rautio kirjoitti:Siis tottakai uusia kehitetään koko ajan. Mutta kun kyse ei ollut siitä. Kyse oli siitä, että onko uusi, merkkivalmistajan vanhentuneeseen mallistoon täysin perustuva halppisrengas yhtään sen huonompi, kuin mitä se alkuperäismalli siitä on ollut?

Ja onnko se uusi malli välttämättä kovin paljoa kuitenkaan parempi loppupeleissä?

Oma ajotyyli on pikemminki rengaiden rajoja hakeva, kuin hyssyttely tientukkona. Sellaista tilannetta ei kuitenkaan oo nykyisillä renkailla vielä vastaan tullut, joista uusilla merkkirenkailla olisi selvinnyt merkittävissä määrin paremmin. Sellaisia kyllä paljonkin, joissa monien muiden renkaiden alla ollessa oisi voinut tulla hyvin pahaakin jälkeä....


Tuskin ainakaan merkittävästi huonompi ku se alkuperäinen malli. Mulla oili vanhas autos Nordmanin kumit, Nokianin hakka 4:s kloonit.
Hyvin noilla pärjäs yhden talven takavetosella. Viime talvi oli kuitenkin kova ja ajoja tuli yli 100km päivässä.
Ja ajotyyli ei ollut aina se renkaita säästävin. :D

Muutenki tullu ostettua edullisempia kumeja, yleensä huippumerkkien tuotteita mut vanhentuneita malleja eikä mitään ongelmia ole ollu.
Tero Tanninen
 
Viestit: 210
Liittynyt: 28.01.2011 17:47

Re: talvirenkaat...

ViestiKirjoittaja Juha Lehtimäki » 14.01.2012 02:06

Pasi Kalliojärvi kirjoitti:Kylläpäs oli taas tämän aamun lumipyryssä motarin vasenta kaistaa motarinopeutta töihin ajaessa mukavaa että oli kunnon nastarenkaat alla. Mitä lie renkaita niillä oikeaa kaistaa ajavilla oli alla kun motarilla taajamanopeutta köröttelivät. :mrgreen:


Tähän on pakko todeta että oikealla kaistalla viihtyvät ne ihmiset jotka ovat aamulla katsoneet ikkunasta ulos. Todenneet että onpa huono keli joten lähdetäänpä 5 minuuttia aiemmin töihin niin ei tarvi ajella koko motarimatkaa kuin pullopersesika siellä vasemmalla kaistalla. :mrgreen:

T: Ei ikinä nastarenkaita :lol:
Juha Lehtimäki
 
Viestit: 10
Liittynyt: 28.01.2011 22:09

EdellinenSeuraava

Paluu Autot ja tuning

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron