Rengas/Vanne/Katsastus



Keskustelua autoista ja niiden rakentamisesta.

Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja Peter » 19.03.2011 16:00

Miten tämä nyt on? Koitin selvittää netistä miten asia on mutta en saanut selville :) Saako vanne tulla kaaren yli? Meinaa mulla on sillai että kuvio jää kaaren alle rengas sekä vanne tulee 5mm yli kaaresta ja inssi sano että ei mene läpi! Vi#%n kyr#%t! Kävin toisella insillä kysymässä niin sano että kuvio ei saa tulla yli mutta vanne saa...(ois pitäny mennä sinne) Eli miten on? Osaako joku vastata tähän?
Peter
 
Viestit: 64
Liittynyt: 27.02.2011 15:13

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 19.03.2011 16:10

Muistikuva olisi että kuvio on se mikä määrää. Trafin sivuilta se virallinen tieto löytyy, sieltä vaan etsimään ja jos löytyy niin asia paperille ja konttorille valittamaan.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja marko.ketonen » 19.03.2011 17:16

Oma kohtainen kokemus kakkoskoppases golffis 9" leveät vanteet ja tulivat ulos kaaresta vanne että rengas. Mut pääpointtina kuvio ei saa tulla kaaren ulkopuolelle vaan täytyy jäädä sisäpuolelle.
Marko Ketonen
JH-Sound
- Autohifi ja tuningtuotteiden erikoisverkkokauppa -
http://www.jh-sound.fi
myynti@jh-sound.fi
0505520339
marko.ketonen
Yhteistyökumppani
 
Viestit: 211
Liittynyt: 28.01.2011 12:21
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja Mika Virolainen » 19.03.2011 22:23

Vanne saa tulla ulos renkaan kuvio ei. Suosittu tuunaustapa saksalais autojen keskuudessa haetaessa ns german lookkia.
Mika Virolainen
 
Viestit: 73
Liittynyt: 02.02.2011 17:18

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja Jussi Kaakinen » 20.03.2011 02:36

Mutta mutta,... pyörä ( siis rengas tai vanne ) ei saa ottaa kiinni lokasuojaan tai alustan rakenteisiin jousto- tai ohjausliikkeiden aikana. Tähän pointtiin saattoi perustua tuo katsastajan kielteinen lausunto.
On olemassa melko yksityiskohtaiset säännökset pyörä- ja rengaskoon muuttamisesta, mm. renkaan sallittu maksimi leventäminen, samoinkuin siinä yhteydessä mahdollisesti tapahtuvasta raidevälin muuttumisesta. Samoin renkaan on täytettävä sille asetetut kantavuusvaatimukset.
Säännöt sallivat pienet muutokset, mutta tietystä muutoksesta lähtien on suoritettava hyväksytty muutoskatsastus josta tulee merkintä auton rekisteröintitodistukseen.
Jussi Kaakinen
 
Viestit: 127
Liittynyt: 30.01.2011 19:39

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja Pekka Kankaanpää » 21.03.2011 23:33

vanne & rengas saa tulla kaaren yli. Kuvio ei saa.

normaaleissa ajotilanteissa ei saa joustaessa/kääntyessä ottaa minnekään kiinni
Pekka Kankaanpää
 
Viestit: 63
Liittynyt: 31.01.2011 19:05

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja jiisimula » 11.04.2011 19:06

Joo, mut usein se germanlook rengastus ei ole "STRO" tms. normiston mukainen, osa suikkalakeista vannoo tuon nimeen, osaa ei kiinnosta.
-> Leimaa "laillisella" rengastuksella, vaihda toiset sitten kotipihassa:)
jiisimula
 
Viestit: 39
Liittynyt: 09.02.2011 13:23

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 13.04.2011 09:56

Hieman varsinaisen aihjeen vierestä ehkä, mutta sopinee kuitenki saman otsikon alle, kun rengas-vanne-katsastuksia aiheen otsikko antaa kuitenki ymmärtää käsiteltävän.

Siis jos rekisteriotteeseen on merkitty alkuperäinen rengaskoko ja sitten on vaihtoehtoiset rengaskoot, jotka kuitenki menee lain mukaisten muutosrajojen sisällä, niin mitenkäs tuohon nyt saa muutella ilman muutoskatsastusta? Eli alkuperäinen koko on 185/65/14 ja merkityt vaihtoehtoiset koot 175/70/14, 195/60/14 ja 195/55/15 (tjsp. ei nyt tässä rekisteriotetta, ei pysty tarkistaan, mutta suurinpiirtein jotain tuollaista kuitenki, eli 100mm suuntaansa leveydessä ja 1" max. vannekoossa)... Niin siis mites tuohon nyt sitten saa ilman muutoskatsastusta vaihdella rengaskokoa? Lakihan käsittääkseni antaisi 3cm leveysmuutosta ja 1" vannekokoa kasvattaa. Ja jonku verran ilmeisesti renkaan ulkohalkaisijakin saisi kasvaa? Siis kysymyshän nyt on vallan yksinkertainen: Siis kun noita vaihtoehtoisia kokoja on jo tuonne otteeseen merkittynä, niin joudunko joka tapauksessa muutoskatsastuksesta hakeen merkinnät otteeseen, jos vaihdan jonkun muun kokoiset renkaat, kuin mitä otteeseen on jo merkitty? Eli esim. vaikkapa 215/50/15-rengastus, joka periaatteessa olisi alkuperäiskokoon (185/65/14) verrattuna vielä laillinen muutoskatsastamon koko, niin joutuuko nyt kuitenkin sen muutoskatsastamaan, kun siellä otteessaa nyt ne vaihtoehtoiset koot kuitenki on jo merkittynä?

Toivottavasti ei ollu liian vaikeaselkoisesti...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 13.04.2011 10:17

Tuossahan vastaat itsellesi. Rekisteriin merkitystä koosta saa renkaan leveys kasvaa 30 mm ja vanteen halkaisija 1" ilman muutoskatsastusta. Eli tuossa tapauksessa yli 225 mm leveät renkaat tai yli 16" vanteet vaativat muutoskatsastuksen. Halkaisija ei tietenkään saa muuttua niin paljon että mittari näyttää liian vähän, halkaisijaan oli myös joku prosenttiraja jota en ulkoa muista.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Rengas/Vanne/Katsastus

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 13.04.2011 10:28

Olen nyt vain saanut jostain sen käsityksen, että kun otteessa on jo ne vaihtoehtoiset koot (175/70/14, 195/60/14 ja 195/55/15), niin asia ei olisikaan enää näin yksinkertainen, että heittää vaan joku muun kokoiset renkaat alle... Edit: Noh siis tietenki kokorajoitusten sallimissa puitteissa kuiten...

Jos pelkkä alkuperäiskoko olisi merkittynä, niin sittenhän asiassa ei olisikaan mitään ongelmia, mutta kun sielä siis kuitenki on jo noita vaihtoehtokokoja...

Edit2: Nooh toisaalta toisaalta tulikin jo varmennus siihen, että alkuperäiskokoa katsotaan aina, vaikka siellä vaihtoehtoisia kokoja olisikin ja muutosta verrataan siihen, mikäli vaihdetut renkaat eivät sitten ole jo vaihtoehtoisiksi mainittuna...
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Seuraava

Paluu Autot ja tuning

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron