Virtalähteestä kysymyksiä



Keskustelua autoista ja niiden rakentamisesta.

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja tuomas rautio » 02.02.2014 21:46

Mika Koponen kirjoitti:Ja c-tekin huonoin puoli on messuilla, että kun sähkö tulee ohjauspöydän läpi, niin ei jaksakaan nostaa jännitettä.
Itse katsoisin Audioimportin 4Power virtalähdettä tuohon käyttöön.


Kysyjällä vaan taisi olla jo Bentonin laturi virtalähdetoiminnolla. Eli aika pitkälti sama kuin Ctek.. ;) Eikä tainnu ihan messu- tmv. käyttöön tulla, vaan testipenkkiin...

Nlkke kirjoitti:laturina on Benton BX5


Antero: Oikeaoppinen käyttötapa virtalähdekäytössä olisi Power Supply-moodi, mutta jokainen tehkööt miten haluaa. Olen vastuussa vain omasta autostani.
tuomas rautio
 
Viestit: 1565
Liittynyt: 19.02.2011 13:06

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja JaniS » 03.02.2014 11:02

Mullakin on vanha ctekki ja enpä ole koskaan tullut miettineeksi tai tutkineeksi näitä juttuja, eli mikässe onkaan "messutilanteessa" normal- ja supplytilan ero akun/laitteiston kannalta?

Mä olen aina ajatellut, että normal-tila vastaa akun ja laitteiston kannalta samaa kuin autolla ajo, eli auton laturin toiminnassaolo. Ja laitteen äly on näkynyt aina reagoivan akun tilan muutoksiin. Ja että akkuja pitää pitää latauksessa, koska nimenomaan demottelussa akkujen virranantokykyä vs. ctekin virranantokykyä tarvitaan vahvistimille. Ja että supply-tila ei niitä akkuja lataa. Ja että kuu on cheddaria.

Missä roolissa auton akusto siis koko demoteltavan messupäivän on, jos siihen on kytketty supply-moodissa oleva ctek? Vai onko tällä kysymyksellä mithään merkitystä? : )
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Tero Tanninen » 03.02.2014 11:58

Tarpeeks vaan kapasiteettia akustoon ni ei tartte laturia ollenkaan. Nim. been there, done that. :D
Tero Tanninen
 
Viestit: 210
Liittynyt: 28.01.2011 17:47

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 03.02.2014 12:29

tuomas rautio kirjoitti: Bentoneissa ei sitten käsittääkseni ole muistitoimintoa, toisin kuin Ctekeissä, eli pitää asettaa oikea moodi aina kun ollu pistorasiasta irti.


Benton BX1Pro:ssa on muisti. Tämä laturi on väriltään musta. En tiedä onko muista malleista saatavana Pro-versioita, meillä on vaan tuota ykköstä. Mutta tosiaan "normimalleissa" ei ole muistia.
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 03.02.2014 12:54

CTEKin mukaan heidän latureissaan virtalähdetoiminto on tarkoitettu antamaan puhdasta virtaa joka on tarpeellista silloin kun:
- akku pitää vaihtaa/irrottaa
- koodeja ja asetuksia pitää suojata
- diagnostiikkaan (moni uudempi auto pitää kytkeä virtalähteeseen, kun se on kiinni merkkikorjaamon testerissä)

eli lähinnä se on tarkoitettu huolto- ja korjaustilanteisiin. Virtalähdetilassa myöskään kipinöintisuojaus ei ole toiminnassa. Toisaalta, koska CTEKeissä on mallista ja iästä riippuen 5-8-vaiheinen latausalgoritmi, ei se lataustilan päälläpito näyttely-/esittelytilanteessakaan ehkä välttämättä ihan järkevä ajatus ole, eli minä pitäisin sitä kyllä mieluummin virtalähdetilassa.

Taidan varmistaa asian vielä CTEKin maahantuojan tuotepäälliköltä...

:ugeek:
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Jani Ilola » 03.02.2014 15:20

No niin, asiaa kysytty suoraan CTEKin Pasi Aholalta, alla vastaus:

- Yksinkertaistettuna: Latausmoodi kun akkua ladataan ja virtalähdemoodi silloin, kun virtaa käytetään. Virtalähdemoodi (jatkuva 13,6 volttia ja laturin maksimivirta) ei alhaisemman jännitteen takia juurikaan lataa akkua, mutta kun virrankulutus on kova (AV-demot, auton ohjelmistopäivitykset ja raskaampi diagnostiikka) niin tämä on oikea mode. Kun esim MXS 25 laitetta käytetään virtalähteenä, niin max 25 Amp kulutus hoituu suoraan CTEKistä ja kun mennään yli 25 Amp kulutuksen, niin laturi syöttää sen 25 Amp ja loppu kulutus tyhjentää akkua. Yksi CTEKin etuja moniin ”halpoihin kopiohin” on se, että täydelläkin virralla tuo syötön jännite pysyy viivasuorana 13,6, joka pitää virtaa tarvitsevat laitteet stabiilina.
- Kun soittosetti siirtyy tauolle, niin laturi kannattaa napsauttaa siihen latausmoodiin, jotta latauksen korkeampi jännite saa tauon aikana akkua parempaan latinkiin. Kun soitto taas alkaa, niin takaisin virtalähteelle.
- CTEK on näistä ”älylatureista” ylivertainen siinä, miten se pystyy käsittelemään rinnakkaiskuormia. Latausalgoritmissa on kuitenkin kaksi vaihetta, jossa laturi analysoi akun kykyä ottaa virtaa vastaan ja kykyä säilyttää lataus. Turvallisuussyistä lataus saattaa keskeytyä (laturi tulkitsee akun olevan viallinen) jos akun jännite ei nousekaan latauksesta huolimatta, tai se purkaa nopeammin kun ”normaalisti” pitäisi. Näinollen jos jatkuvat kuormat ovat suurempia kun kyseisen laturin latauskapasiteetti, voi laturi siirtyä vikatilaan kesken prosessin. Laturi siis sopeutuu oman kapasiteettinsa rajoissa, mutta jos kulutus on pitkään kovaa, niin sitä varten on tuo virtalähdemoodi.

:ugeek:
Avatar
Jani Ilola
Moderaattori
 
Viestit: 663
Liittynyt: 11.01.2011 12:03

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja JaniS » 03.02.2014 15:29

Hianoa!
JaniS
 
Viestit: 265
Liittynyt: 28.01.2011 10:29

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Antero Kölli » 03.02.2014 16:40

Jälleen kerran esimerkillisen hyvä vastaus J. Ilolalta. Kiitos. Hyvä että joku jaksaa oikeasti ottaa asioista selvää eikä turhaan spekuloi ja arvaile.
2011 EMMA SQ Experienced Unlimited SM1, EM7
2012 EMMA SQ Master 4000€ SM2, EM7
2013 EMMA SQ Master 4000€ SM1, EM3
2014 EMMA SQ Master 4000€ SM1
Antero Kölli
Vakituinen avustaja
 
Viestit: 591
Liittynyt: 28.01.2011 11:15

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 12.04.2024 15:13

xejvluqstzyr
 
Viestit: 10128
Liittynyt: 09.04.2024 20:53

Re: Virtalähteestä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja xejvluqstzyr » 04.05.2024 17:55

инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо
xejvluqstzyr
 
Viestit: 10128
Liittynyt: 09.04.2024 20:53

Edellinen

Paluu Autot ja tuning

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailijaa

cron